לקראת הסדנה הכלכלית בבחריין: יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הצהיר היום (שבת) כי תוכניתו של ממשל נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לשלום במזרח התיכון המכונה, "עסקת המאה", לא תעבור, וזאת מכיוון שהיא שמה קץ למטרות של הרשות הפלסטינית, ביניהן, על פי מקורות ערביים וכאלה המעורים בתוכן העסקה שטרם פורסמה - ביטול רעיון שתי המדינות וההבנה כי מדינה פלסטינית לא תוקם בשטחי הגדה המערבית. 

עבאס, שנשא דברים אלו בפגישה של ראשי מפלגת הפתח ברמאללה, הדגיש שוב כי לא תהיה נוכחות פלסטינית בפסגה הכלכלית בבחריין מכיוון ש"לא יכול להיות פתרון כלכלי לבעיה הפלסטינית לפני שיהיה פתרון מדיני".



בתוך כך, שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, שיבח רבות את הפסגה הכלכלית שיזמה ארצות הברית בבחריין. הפסגה, שתתרחש החודש, לטענתו היא צעד חשוב לקראת יישום מלא של התוכנית של וושינגטון לשלום אזורי במזרח התיכון, זאת על אף ההכרזות מרמאללה על כך שהרשות הפלסטינית תחרים את הפסגה המדוברת ומסקנותיה.



"הסדנה הכלכלית בבחריין היא ניסיון לתת מקפצה לכלכלה הפלסטינית. זו המטרה העיקרית ועל כך יהיה הדגש, לשפר את איכות חייהם של הפלסטינים", אמר פרידמן לרשת אל-ג'זירה. הפסגה, שתתרחש בבירת בחריין מנאמה בין ה-25 ל-26 ביוני, משכה ביקורת שלילית מצד הרשות הפלסטינית, שטוענת מצידה כי "עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, תצדד בעיקר באינטרסים של ישראל, ולא תאפשר הקמת מדינה פלסטינית בשטחי הגדה המערבית.



בזמן שהמתווה המדויק של התוכנית של ממשל טראמפ לשלום בין ישראל לפלסטינים טרם פורסם באופן רשמי, בכירים ברשות הפלסטינית ומקורות ערבים נוספים שתודרכו לגבי תוכן העסקה טוענים כי היא זנחה את רעיון שתי המדינות. "המשא ומתן לקראת עצמאות פוליטית של הפלסטינים חייב להבטיח ביטחון מלא למדינת ישראל", אמר פרידמן.



דגש על כלכלה


למרות שגורמים מהרשות הפלסטינית לא ינכחו בפסגה הכלכלית בבחריין, שנועדה לעזור בראשונה לכלכלה הפלסטינית, פרידמן טוען שמדובר בפגישה חשובה ללא קשר לנציגות הפלסטינית במנאמה. "תהיה נציגות מכובדת של גורמים כלכליים פלסטינים, ונעבוד איתם כמיטב יכולתנו", הוסיף השגריר, והוסיף כי ההיעדרות הפלסטינית מהסדנה היא מאכזבת, אך לא תנאי שאי אפשר להתגבר עליו.



"אני לא יודע אם על הרשות הפלסטינית לקבוע אם היא היחידה המסוגלת לתת חיים טובים יותר לעם הפלסטיני, על הפלסטינים להחליט על כך", הסביר פרידמן. בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס בחודש מאי האחרון, אמר שר הרווחה הפלסטיני אחמד מג'דלאני ש"לא תהיה נוכחות של הרשות הפלסטינית בסדנה במנאמה, כל פלסטיני שיהיה נוכח בפסגה הזו הוא משתף פעולה של אמריקה וישראל".