נשיא איראן חסן רוחאני איים הבוקר (רביעי) כי אם המדינות שנותרו בהסכם הגרעין לא יעמדו בהתחייבויותיהן לאחר ה-7 ביולי, הכור הגרעיני באראק ישוב לפעילותו כבעבר. רוחאני הוסיף כי המשטר האיראני יגדיל את העשרת האורניום מעבר ל-3.67%, הרף המותר לפי ההסכם, לאחר ה-7 ביולי.  



מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, תקף הבוקר את ארצות הברית, על רקע המתיחות במפרץ הפרסי ולאחר שמדינתו הודיעה שהפרה את הסכם הגרעין, ואמר כי "סגרנו את האופציה הצבאית בפני האויב". סלאמי ציין גם כי "האויב פתח במלחמה כלכלית נגד איראן". 



שלשום, כאמור, הודיעה איראן על כך שחרגה מכמות האורניום המועשר שמותר לה להחזיק במסגרת הסכם הגרעין, מה שאושר מאוחר יותר באותו יום על ידי דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א). על פי הערכות האו"ם, לאיראן יש בשלב זה 205 ק"ג של אורניום מועשר ברמה נמוכה, זאת למרות שמותר לה להחזיק ב-202.5 ק"ג בלבד. 
 

 גנרל חוסיין סלאמי. צילום: רויטרס
גנרל חוסיין סלאמי. צילום: רויטרס


שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר לאחר מכן כי הצעד הבא של מדינתו יהיה העשרת אורניום ברמה של מעל 3.67%. בדבריו ציין זריף כי "האירופים נכשלו בקיום הבטחותיהם להגן על האינטרסים של איראן בהסכם הגרעין". 

בוושינגטון הגיבו בהמשך להודעת איראן. "הלחץ המקסימלי על המשטר האיראני ימשיך עד שמנהיגיו ישנו את מסלול פעילותם", נאמר בהצהרת הבית הלבן, "אנחנו חייבים לשמר את העמידה הבלתי מתפשרת מול איראן".
 

הצעד האיראני הגיע אחרי תקופה בה איימו בטהרן כי בתגובה לסנקציות האמריקאיות על המדינה ומנהיגיה וחוסר היכולת של אירופה לקדם מהלך לשיפור מצבה, הם יפרו את הסכם הגרעין ויחרגו מההסכמות שהושגו ב-2015.  



זריף. צילום: רויטרס
זריף. צילום: רויטרס