איראן שחררה בחודש שעבר איש עסקים לבנוני תושב ארה"ב, שהיה כלוא במשך ארבע שנים במדינה, במחווה שנועדה להביא לפתיחה בשיחות עם וושינגטון, כך אמרו לרויטרס שלושה גורמים מערביים. עם זאת, שחרורו של ניזאר זאקה לא הספיקה עבור ארה"ב לפתיחה במו"מ עם טהרן. 
"זו הזדמנות שהוחמצה", אמר מקור אמריקאי על שחרורו של זאקה ב-11 ביוני וההחלטה האמריקאית לא לקיים שיחות. "היינו צריכים לבדוק אם היה שם משהו". גורם שני אמר כי איראן שחררה את זאקה כאות לכך שהיא רוצה להפיג את המתיחות וכי היה מדובר ב"מחווה של רצון טוב". 
דובר של מחלקת המדינה האמריקאית סירב להתייחס לתגובה האמריקאית ליוזמה. "אם איראן רוצה לדבר עם ממשלת ארה"ב עליה לבצע מחווה הומניטרית ולשחרר את אחד האזרחים האמריקאים החפים מפשע שהיא מחזיקה כבני ערובה", אמר. בכירים איראנים סירבו להגיד אם היה מדובר במחווה כלפי ארה"ב, או על אילו ויתורים טהרן מעוניינת לקבל מוושינגטון.

כזכור, בחודש שמאז השחרור, חלו מספר עליות במתיחות בין ארה"ב לאיראן, בין השאר בהפלת הכטב"מ האמריקאי על ידי טהרן, הטלת סנקציות אמריקאיות על שליט איראן עלי חמינאי ותפיסת מכלית איראנית על ידי כוחות בריטיים בגיברלטר. הפלת הכטב"מ הובילה את הנשיא דונלד טראמפ לסף הוראה על תקיפה צבאית נגד איראן.