אנקרה לא נרתעת: שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בוטולו, התייחס היום (שני) למתיחות מול ארה"ב, ואמר כי מדינתו תמצא דרך לענות על צרכיה במקום אחר אם ארה"ב לא תעביר לידיה את מטוסי החמקן מדגם F35. מלבד זאת, הוא ציין כי מערכות ההגנה האווירית הרוסיות S-400 יהפכו למבצעיות בארצו בשנת 2020. 

לדברי צ'בוטולו, השותפות האחרות לפיתוח תכנית ה-F35 לא מסכימות על החלטת ארצות הברית להשעות את טורקיה מהפרויקט. הוא הוסיף כי מדינתו לא תקבל הטלת סנקציות אמריקאיות על טורקיה, וציין כי "אנחנו מצפים ממשל טראמפ לא להטיל סנקציות בעקבות עסקת ה-S400". 

לפני חמישה ימים הגיעו המשבר בין אנקרה לוושינגטון לשיאו, כאשר ארה"ב החליטה, כאמור, להשעות את טורקיה מתכנית ה-F35 בתגובה לרכישת מערכת ההגנה האווירית הרוסית על ידי ממשל ארדואן. 
 
שר החוץ הטורקי. צילום: רויטרס
שר החוץ הטורקי. צילום: רויטרס

"ארצות הברית ושותפות אחרות לתוכנית מסכימות על ההחלטה להשעות את טורקיה מהתוכנית והחלו בהליך לעשות זאת", אמרה אלן לורד, תת מזכיר ההגנה לרכש, בתדרוך לכתבים. לדבריה, העברת שרשרת האספקה למטוס הקרב המשוכלל תעלה לארה"ב בין 600-500 מיליון דולר. טורקיה מייצרת יותר מ-900 חלקים למטוס והייצור יעבור ברובו למפעלים בארצות הברית, היא הוסיפה.
 
עוד לפני כן הודיע הבית הלבן כי החלטת טורקיה לרכוש את מערכת ה-S-400 הפכה את מעורבותה המתמשכת בתכנית לבלתי אפשרית. "נושא ה-F-35 לא יכול להתקיים לצד פלטפורמת איסוף המודיעין הרוסית, שייעשה בה שימוש על מנת ללמוד על היכולות המתקדמות של המטוס", נאמר בהצהרת הבית הלבן.