ממשלת הודו ביטלה היום (שני) את המעמד המיוחד של חבל קשמיר על מנת לשלב את החבל המוסלמי עם שאר המדינה, בצעד המשמעותי ביותר כלפי האזור שבמחלוקת מזה 70 שנה. שר הפנים ההודי אמיט שאה אמר בפרלמנט כי הממשלה הפדרלית תבטל את הסעיף בחוקה המעניק מעמד מיוחד לחבל ומאפשר לו לקבוע חוקים משלו.

"החוקה כולה תיושם במדינת ג'אמו וקשמיר", אמר שאה בפני הפרלמנט. נשיא הודו אישר לאחר מכן את השינויים שביצעה הממשלה. בנוסף, יבוטל האיסור על תושבים משאר המדינות בהודו לרכוש קרקעות בחבל.

פקיסטן גינתה בחריפות את החלטת הודו לבטל את המעמד המיוחד של החלק ההודי של חבל קשמיר, הנתון במחלוקת בין שתי המעצמות הגרעיניות. "כצד לסכסוך הבינלאומי הזה, פקיסטן תשתמש בכל האופציות האפשריות נגד הצעדים הבלתי חוקיים", נמסר ממשרד החוץ הפקיסטני. הודו שללה את המעמד של קשמיר על מנת לשלב את החבל המוסלמי עם שאר המדינה - הצעד הפוליטי המשמעותי ביותר מזה 70 שנה.  
 
נרנדרה מודי. צילום: גטי אימג'ז
נרנדרה מודי. צילום: גטי אימג'ז


מנהיגי קשמיר הושמו הלילה במעצר בית ושירותי האינטרנט והטלפון הופסקו בו בעקבות מתיחות הולכת וגוברת בין הודו ופקיסטן. הקבינט ההודי התכנס הבוקר במעונו של ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בניו דלהי, והרשויות במדינה הודיעו כי הן מטילות מגבלות על התנועה בחבל וסוגרות את כל מוסדות החינוך בעיר המרכזית סרינגאר.
  
מנהיגים אזוריים בקשמיר צייצו הלילה כי הם הושמו במעצר בית ומפלגות פוליטיות בחבל הזהירו כי תפרוץ בו אלימות בעקבות הצעד של ממשלת מודי.

המתיחות בחבל המוסלמי, המחולק בין ניו דלהי ואסלאמבאד, עלתה ביום שישי לאחר שבכירים הודיים מקומיים העלו את רמת הכוננות מחשש לפיגועים מצד ארגוני טרור בפקיסטן. אלפי תיירים ועובדים הודים עזבו בעקבות זאת את קשמיר בפאניקה במהלך סוף השבוע. 
 

כזכור, המתיחות בין הודו ופקיסטן בחודש פברואר הייתה קרובה לצאת משליטה ורק התערבותם של בכירים אמריקאים, בהם היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, מנעה עימות גדול בהרבה, כך אמרו אז דיפלומטים מערביים ומקורות בהודו, פקיסטן וארצות הברית לרויטרס. בשלב מסוים, הודו איימה לשגר לפחות שישה טילים על פקיסטן, ואסלאמבאד איימה להגיב במתקפות טילים "בעוצמה פי שלוש".