החקירה צוברת תאוצה: חברי הקונגרס הדמוקרטים זימנו הלילה (שבת) את מזכיר המדינה מייק פומפאו בעקבות מעורבותו בפרשת "אוקראינה-גייט" שעלולה להוביל להדחת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.. הדמוקרטים דורשים מפומפאו לחשוף מסמכים על הלחץ שהפעיל, לכאורה, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על מקבילו האוקראיני ולדימיר זלינסקי כדי שהאחרון יספק פרטים מכפישים על יריבו האפשרי בבחירות 2020 - ג'ו ביידן. במקביל לכך, הודיע השליח המיוחד האמריקאי לאוקראינה, קורט ולקר כי הוא מתפטר מתפקידו. אמנם להתפטרותו לא ניתנה סיבה רשמית, אך הופעתו במסמכי חושף השחיתויות כמי שסייע לעורך דינו של טראמפ רון ג'וליאני להיפגש עם בכירים בממשלה האוקראיני היא ככל הנראה העומדת מאחורי מהלך זה.



זימונו של פומפאו הוא הזימון הראשון מצד חברי הקונגרס הדמוקרטים בפרשה, מאז הודיעו על תחילת הליך הדחה נגד טראמפ, אך חברי המפלגה הבהירו כי במהלך שבוע הבא הקונגרס יזמן לשימוע עדים נוספים וייקבע את לוח הזמנים בו העדים ייתנו עדותם לקונגרס. "הכל קורה בזמן אמת", אמר חבר הקונגרס הדמוקרטי ממדינת אילינוי מייק קוויגלי והוסיף, "זה לא הזמן לשבת ולתכנן" תוך שהוא קורא לחבריו למלגה לפעול ביעילות ומהירות.



מסתבך בפרשה? מייק פומפאו, צילום: רויטרס
מסתבך בפרשה? מייק פומפאו, צילום: רויטרס



"אנחנו עושים בשבילכם הרבה, ואנחנו צריכים טובה"



אך לא רק דמוקרטים דורשים חקירה בשלב זה, לאחר הגילויים האחרונים. חבר הקונגרס הרפובליקני מארק אמודאי מנבדה, שכבר יצא בעבר נגד טראמפ, היה לחבר מפלגת הנשיא הראשון ש"שובר שורות" וקורא לחקור את הפרשה: "להשתמש בסוכנויות הממשלה כדי להטות את מאזני הבחירות? אני לא חושב שזה בסדר", אמר אמודאי והוסיף "אם יתברר שזה אכן מה שקרה, זאת תהיה בעיה".



כזכור, בשבועיים האחרונים נחשפים פרטים על שיחה שקיים הנשיא טראמפ עם מקבילו האוקראיני, בה הפעיל הנשיא האמריקאי לחץ על זלינסקי לחקור את עסקיו של האנטר ביידן, בנו של ג'ו ביידן - מועמד דמוקרטי אפשרי לנשיאות ב-2020, בתמורה לסיוע צבאי. טראמפ הודה כי ביקש חקירה שכזו ממקבילו, אך הבהיר כי הופעל לחץ על אוקראינה לעשות זאת. עם זאת, באותה התקופה הבית הלבן עצר סיוע צבאי לאוקראינה. הבית הלבן פרסם, לבקשת טראמפ, את תמלילי השיחה - שנחשף מאז שהוסתרה בשרת מסווג למרות שאין תוכנה מסווג, ולפיהם הנשיא האמריקאי העלה את נושא חקירתו של ביידן שמונה פעמים, גם כאשר הנשיא האוקראיני דיבר על נושא הסיוע, וציין כי "ארצות הברית עושה רבות למען אוקראינה, ולכן אנחנו צריכים שתעשו משהו בשבילנו", כששוב - הוא מתייחס לנושא ביידן.



בנוסך לכך, התברר כי בשרת בו הוסתרה השיחה, נמצאות כיום שיחות נוספות עם מנהיגים שקשריהם לממשל טראמפ נחשבים לחשודים - בהם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן.