"איראן היא מדינה שוחרת שלום. נילחם ונגיב צבאית רק אם נותקף", כך אמר ל"מעריב" סגן שר החוץ האיראני עבאס אראקג'י, הממונה על תיק הגרעין במשרד. הבכיר האיראני שיבח את כוונותיו של נשיא צרפת עמנואל מקרון להפגיש בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בשבוע שעבר בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ועמיתו האיראני חסן רוחאני, אולם לדעתו מאמציו נדונו לכישלון מראש.
 
"איראן הודיעה שהיא מוכנה לשאת ולתת עם ארה"ב במסגרת הוועדה המשותפת של הסכם הגרעין. זאת בתנאי שתעמוד בהתחייבויותיה, תסיר את כל הסנקציות ותפסיק את מדיניות הלחץ המרבי על איראן", אמר עוד אראקג'י. לדבריו, למרות כישלונה של אירופה "לספק את הסחורה" במנגנון לעקיפת הסנקציות, המשא ומתן עמה יימשך.
 
עם שובו לטהרן מעצרת האו"ם בניו יורק טען רוחאני כי "מנהיגי צרפת, גרמניה ובריטניה התעקשו שעליי להיפגש עם טראמפ. הם הבטיחו כי העיצומים יוסרו. היה ויכוח בשאלה אילו עיצומים, והם, כולל האמריקאים, אמרו שכל העיצומים". טראמפ הגיב בציוץ, שבו כתב: "איראן ביקשה שנסיר את כל הסנקציות לפני שניפגש. עניתי כמובן שלא". 

חסן רוחאני בעצרת האו"ם. צילום: רויטרס

 

קודם לכן, במסיבת עיתונאים במלונו לפני צאתו מניו יורק, אישר רוחאני כי ארצו החלה בייצור ובהפעלת צנטריפוגות מדגמים מתקדמים. זאת, לדבריו, כדי "לאזן" את כישלונה של אירופה במאמציה לפצות את איראן על הסנקציות האמריקאיות. עם זאת, הוא הכחיש כי בכוונת טהרן להעלות בשלב זה את רמת העשרת האורניום או לפתח נשק גרעיני. "מי שרוצה לפתח נשק גרעיני מגביל את פיקוח המשקיפים מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית", אמר.
 
רוחאני שב והדגיש כי ההפרות האיראניות הן "זמניות" וכי איראן מוכנה למשא ומתן עם ממשל טראמפ, בתנאי ש"התנאים המוקדמים הרעים יוסרו מהשולחן". 
כמו כן, רוחאני הכחיש כי איראן אחראית לתקיפת מתקני חברת אראמקו בסעודיה. בתוך כך, שר החוץ של עיראק מוחמד עלי אלחכים אמר ל"מעריב" כי ארצו מתנגדת לכל השתתפות של ישראל במערך בינלאומי להגנת חופש השיט במפרץ הפרסי. 
 
"המצב קשה ועדין מאוד, והשתתפותה של ישראל תביא לפיצוץ המגעים ולאי הקמתו של המערך החיוני", אמר. באשר ליחסים דיפלומטים עם ישראל, אמר: "רק אחרי הקמתה של מדינה פלסטינית אמיתית, עם כל מה שמאפיין מדינה". ואילו שר החוץ של ירדן איימן ספאדי אמר ל"מעריב" כי אומנם ישראל וירדן לא ציינו באופן חגיגי את יום כינון היחסים ביניהן, אבל הוא מקווה לחגוג בהקדם עם ישראל ואחרים את הקמתה של מדינה פלסטינית לצד ישראל.
 
לדבריו, ירדן נשארה ותישאר מחויבת להסכם השלום, אף כי גוויעתו של תהליך השלום, מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים והצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו על כוונתו לספח את הבקעה פוגעות מאוד בהסכם זה.