נשיא צרפת עמנואל מקרון ניסה לתאם שיחת טלפון בין נשיא איראן חסן רוחאני לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, כך דווח אתמול ב"ניו יורק טיימס". לפי הדיווח, השיחה לא התקיימה מכיוון שרוחאני סירב לקיים אותה.



הניסיון  לתיאום השיחה התבצע בשולי עצרת האו"ם שהתקיימה בניו יורק בשבוע שעבר, אז דאג מקרון להתקין קו טלפון מאובטח בחדר הישיבות מלון שבו שהה רוחאני והמתין מחוץ לחדרו עם צוות קטן של יועצים.



מקרון שלח לנשיא האיראני מסרים באמצעות יועציו של הנשיא, אך זה האחרון סירב לצאת מחדרו ולענות לשיחה, כל זאת בזמן שטראמפ ממתין למענה על קו הטלפון, לשווא.



בשבוע שעבר התייחס טראמפ בנאומו בעצרת האו"ם בניו יורק לסכסוך עם איראן והגדיר אותה כ"אחד האיומים הגדולים ביותר". הוא הסביר: "לא רק שהמשטר הזה הוא המממן מספר 1 בעולם של טרור, אלא גם מערער את היציבות בסוריה ובתימן, ומנסה לפתח נשק גרעיני. לא נאפשר לזה לעולם לקרות. הטלנו סנקציות כלכליות ברמה הכי חמורה על המשטר האיראני והן יוחמרו אם איראן לא תשנה את דרכה".



טראמפ ציין כי "במשך 40 שנה העולם הקשיב למנהיגי איראן ולבעיות שהם יצרו בעצמם. בשנה שעברה מנהיגיה טענו שישראל היא סרטן שצריך להשמיד. ארה"ב לא תסבול התנהגות אנטישמית כזו. למרבה המזל, יש הכרה גוברת בכך שמדינות האזור חולקות אינטרסים דומים. לכן, כה חשוב לייסד יחסים בין ישראל לשכנותיה". לדבריו, רק יחסים כאלה יוכלו להוביל לעתיד טוב יותר. אזרחי איראן זכאים לממשל שיביא לסיום השחיתות, לא כזה שיגנוב את כספם כדי למממן טבח ומוות בעולם. "הגיע הזמן שמנהיגי האיראן יפסיקו לאיים על מדינות אחרות, ויתמקדו בבניית מדינתם", הדגיש, "הגיע הזמן שהם ישימו את אזרחי איראן לפני הכל. רבים מידידותיה הגדולות ביותר של ארה"ב היום היו בעבר אויבות שלה. אנחנו רוצים שותפים, לא יריבים. אנחנו יודעים שכולם יכולים לצאת למלחמה, רק אמיצים יכולים לרדוף אחר שלום".