פרשת "אוקראינה-גייט": התפתחויות בפרשת "אוקראינה-גייט": דיפלומטים אמריקאים בכירים המשרתים באוקראינה ניסחו הצהרה עבור נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, שתחייב את מדינתו לחקור את יריביו הפוליטיים של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כך דווח הלילה (בין חמישי לשישי) ב"ניו יורק טיימס". על פי הדיווח, טיוטת ההצהרה נערכה בחודש אוגוסט על ידי השגריר באיחוד האירופי, גורדון סונלנד, והשליח האמריקאי לאוקראינה, קורט ווקר. העבודה על ההצהרה היא עדות חדשה לאופן בו טראמפ עסק בתאוריות קונספירציה הקשורות לאוקראינה, במטרה להניע דיפלומטים בכירים לכופף את מדיניות החוץ של המדינה לטובת סדר היום הפוליטי שלו, לאחר השיחה שקיים בסוף חודש יולי עם מקבילו האוקראיני. 
 
על פי הדיווח, שני הבכירים עבדו על ההצהרה ושלושה נוספים תודרכו עליה. אדם המעורה בפרטים טען כי ווקר אמר במהלך עדותו מול הדמוקרטים כי רודי ג'וליאני, עורך דינו של טראמפ הוא זה שסיפק את המרכיב העיקרי מבחינת השפה במסמך שלא פורסם על ידי האוקראינים. בתוך כך, ברשת CNN דווח הלילה כי בקשתו של טראמפ לחקור את ג'ו ביידן ובנו הגיעה לאחר שטראמפ כבר שוחח בחודש יוני עם נשיא סין שי ג'ינפינג על הנושא. על פי הדיווח, טראמפ הבטיח לא לבקר את הממשל הסיני ביחס להונג קונג בשל שיחות הסחר בין הצדדים.

עוד דווח הלילה בסוכנות הידיעות רויטרס כי בפנטגון טוענים כי אף אחד במשרד הביטחון האמריקאי לא האזין לשיחות הטלפון שהתקיימו בחודש יולי האחרון בין נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ לנשיא אוקראינה, וולודימיר זלינסקי. שיחות אלו, כאמור, הן סיבת המפתח להליך ההדחה המתגבש בימים אלו בקונגרס נגד הנשיא טראמפ ומהוות תשתית לפרשת הנקראת פרשת "אוקראינה-גייט".

המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית ונציגיה בקונגרס מאשימים את הנשיא בשימוש בסיוע של צבא ארצות הברית כתמריץ לעזרה מטעם אוקראינה והעומד בראשה, זלינסקי, בחקירת עסקיו של המתמודד הדמוקרטי ויריבו של טראמפ ג'ו ביידן לקראת הבחירות הצפויות להתרחש בנובמבר 2020. השיחה, ומי מטעמו של ממשל טראמפ שהיה מעורב בה ושר החוץ מייק פומפאו, הפכו לעניין בעל חשיבות דחופה לקונגרס האמריקאי.

דובר הפנטגון, ג'ונתן הופמן אמר בתדריך עיתונאים כי לשכת מנכ"ל משרד הביטחון האמריקאי העבירו את כל המסמכים הרלוונטיים לפרשת "אוקראינה-גייט" לבחינה מחודשת וקיטלוג. הוא ציין את העובדה כי הקונגרס מעוניין בחקירה על ידי קצין החקירות הראשי של הפנטגון.

הנשיא הרפובליקני, המכחיש כל קשר לפרשה, ביקש בשיחת הטלפון שהתרחשה בינו לבין זלינסקי ביולי האחרון, שיחקור על קיומם של אי-סדרים כלשהם בחברת הנפט באוקראינה שבה הועסק בנו של מתחרו הפוליטי, הנטר בידן. כזכור, ג'ו בידן, אביו, היה סגן הנשיא של קודמו בתפקיד, ברק אובמה, והוא המתמודד המוביל לריצה לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית.

השיחה בין השניים הגיע מיד לאחר שטראמפ הורה להקפיא את העזרה הממשלתית לאוקראינה. לאחריה, הוא השיב את העזרה הממשלתית וביטל את ההקפאה. ארה"ב שלחה כ-150 טילי נ"ט לצבא אוקראינה הנמצא בחזית מתמשכת מול כוחות פרו-רוסיים. בכירים בצבא האמריקאי ובפנטגון מעודדים את המשך חקירת הקשר בין המקרים.