נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס היום (שני) להחלטתו להסגת הכוחות האמריקאים מצפון סוריה והאור הירוק שנתן לנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, לפתוח בפעולה צבאית בשטח סוריה. ואמר כי "אם טורקיה תנקוט בפעולה אסורה - אשמיד את כלכלתה".



"כפי שאמרתי בעבר, ורק כדי להבהיר, אם טורקיה תעשה משהו שאני בחוכמתי שאין שווה לה, אחשיב מחוץ למותר, אני אשמיד את הכלכלה הטורקית (כפי שעשיתי בעבר)", כתב טראמפ בטוויטר, "הם חייבים, יחד עם אירופה ואחרים, לשמור על לוחמי דאעש שנתפסו ומשפחותיהם. ארצות הברית עשתה יותר ממה שמישהו היה יכול להאמין, ובכלל זה השתלטות על 100% משטחי החליפות של המדינה האסלאמית. עכשיו זה הזמן למדינות אחרות באזור, חלקן עשירות מאוד, להגן על הטריטוריה שלהן".



פטרול משותף של כוחות אמריקאים וטורקים בצפון סוריה. צילום: רויטרס


כזכור, מוקדם יותר היום החליט טראמפ, בניגוד לעמדת בכירי הפנטגון, על שינוי מדיניות ונסיגה מהגבול הסורי ללא הבטחה טורקית להגנה על הכורדים. בשיחת טלפון עם ארדואן לא הביע התנגדות לכוונתה של טורקיה לפעול צבאית ב"אזור בטוח" בצפון-מזרח סוריה, ממזרח לנהר הפרת, אם כי אמר שהכוחות האמריקאים לא יקחו חלק בפעולה זו.מקורה של המחלוקת בין טורקיה לארצות הברית בסוגיית הפליטים הסורים.

טורקיה מעוניינת בהקמת אזור חיץ שימנע מפליטים לעבור את הגבול לשטחה, וארדואן איים כי אם לא יוקם - טורקיה תפתח את גבולותיה ותאפשר לפליטים להמשיך למדינות אירופה. מטרתה של הפעולה הצבאית המתוכננת, לפי ארדואן, היא להרחיק גורמים טרוריסטים מהגבול הטורקי ולאפשר לפליטים הסוריים לשוב בבטחה לאזור בטוח במדינתם.