הסוף למשבר בלבנון? ממשלתו של סעד אל חרירי אישרה היום (שני) כי את הרפורמה הכלכלית במדינה, על רקע הפגנות הענק ששוטפות את ארץ הארזים בעקבות המשבר הפיננסי בלבנון. במסגרת הרפורמה, הוחלט על העלאת המס על רווחי הבנקים, הורדת שכר חברי הפרלמנט והשרים, והפרטות בשוק התקשורת, כל זאת במטרה להוריד את הגירעון במדינה. בנוסף לכך, הממשלה הודיעה כי בכוונתה להילחם בשחיתות במדינה.

ראש הממשלה חרירי התייחס להפגנות, והודה למפגינים על שיצאו לרחוב. חריר פנה אל המפגינים ואמר כי הצעדים שנקטה הממשלה "לא נועדו כדי לגרום לכם לשוב לבתיכם", והוסיף, "ההפגנות השיבו את הזהות הלבנונית, תוך שהן חוצות מגזרים וסכסוכים עדתיים". עוד הוסיף ראש הממשלה הלבנוני כי אם המפגינים רוצים לקיים בחירות נוספות, הוא יתמוך בכך. נשיא לבנון מישל עוואן התייחס גם הוא בחיוב להפגנות, ואמר כי המפגינים מבטאים את הכאב של האזרחים. עם זאת אמר עוואן כי "להאשים את כל המערכת הפוליטית בשחיתות זה מאוד לא הוגן".

הפגנות בלבנון. צילום: ANWAR AMRO/AFP via Getty Images
הפגנות בלבנון. צילום: ANWAR AMRO/AFP via Getty Images




כזכור, בשבוע האחרון יצאו מיליוני לבנונים לרחובות בערים המרכזיות במדינה, בהן ביירות וטריפולי, וקראו להחלפת האליטה הפוליטית, שלטענתם אחראית למשבר הכלכלי במדינה ולמערכת הפוליטית המבוססת על חלוקה לעדות. אחת הסיבות העיקריות להפגנות היתה פרשת שחיתות בדרום אפריקה, בה התגלה כי חרירי העביר מיליוני דולרים לדוגמנית אזרחית דרא"פ על רקע לא ברור. גורם נוסף להפגנות היה מס מתוכנן על שירותי הוואטסאפ.

גם מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, הביע את תמיכתו בהפגנות, אך חלק מהמפגינים הניפו אצבע מאשימה גם אליו, וטענו כי השחיתות פושה בכל המערכת הפוליטית הלבנונית. "כולם זה כולם. גם נסראללה אחד מהם", צעקו מפגינים רבים במהלך ההפגנות במדינה.