משרד ההגנה הרוסי פרסם היום (שבת) צילומי לוויין מהם עולה כי ארצות הברית הבריחה נפט מסוריה. "התמונות מראות כי הנפט הופק מחוץ לסוריה, בסיועם של כוחות הצבא האמריקאים", טען משרד ההגנה. דובר משרד ההגנה הרוסי, הגנרל איגור קונשנקוב, התייחס לצילומים ואמר כי "מה שוושינגטון עושה כעת הוא שוד ברמה בינלאומית".


ברוסיה התייחסו לתוכנית האמריקאית לתגבור הכוחות בשדות הנפט במזרחה של סוריה, וטענו כי היא נובעת מתוך רצונה של ארה"ב להגן על מבריחי הנפט ולא בשל חשש ביטחוני מפני אנשי המדינה האסלמית (דאעש).
 

בתוך כך איים נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן כי אם האירופאים לא יתמכו בתוכניתה של טורקיה לרצועת ביטחון בגבול סוריה, הוא "יפתח את הגבולות לאירופה עבור הפליטים". זאת לאחר, שבשבוע שעבר הודיעה טורקיה שלוחמי המיליציה הכורדית YPG חייבים לעזוב את "אזור הביטחון" שאותו מבקשת אנקרה להקים בגבולה עם סוריה. טורקיה רואה ב-YPG ארגון טרור עם קשרים למחתרת הכורדית, PKK, הפועלת בדרום-מזרח טורקיה נגד כוחות הביטחון המקומיים.

כזכור, שלשום התייחס בכיר במשרד ההגנה של ארה"ב לכוונתה של ארצו לתגבר כוחות בסוריה ואמר כי היא מחוייבת לעשות כך.  לדבריו, המטרה של תגבור הכוחות היא הגנה על שדות הנפט במדינה, מחשש שיפלו לידי דעאש או "גורמים בלתי יציבים". הגורם, שנשאר אנונימי, לא ציין בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס אילו פעולות צבאיות נשקלות. הוא הוסיף כי "אחד ההישגים המשמעותיים ביותר של ארצות הברית ושל השותפים בלחימה נגד דאעש היתה השגת השליטה בשדות הנפט במזרח סוריה - שיכולים להוות מקור הכנסה משמעותי עבור ארגון המדינה האיסלאמית". לדבריו, "חייבים לנתק את העורק הכלכלי של דאעש, כדי למנוע מצב בו הארגון יתאושש ויקום מחדש".