נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ עלה לנאום הלילה (רביעי) מול בית הנבחרים והקונגרס בהרכב מלא את נאום מצב האומה השנתי. הנשיא התקבל במחיאות כפיים סוערות כאשר עלה לדוכן הנואמים. לפי ההערכות המוקדמות, טראמפ היה צפוי להתייחס בנאומו להליך ההדחה שנפתח נגדו בחודש שעבר. אלא שהנשיא לא התייחס לסוגייה כלל. 

"העולם מכבד שוב את ארה"ב", פתח טראמפ את נאומו ומנה את הישגי משטרו. "הכלכלה האמריקאית במצב הטוב שהיה מזה שנים, אחוזי האבטלה בשפל, נוצרו אלפי מקומות עבודה חדשים. מבחינה מדינית, הגבולות שלנו בטוחים, הצבא שלנו במצב הטוב ביותר שהיה אי פעם. בנוסף, הערכים שלנו התחדשו והגאווה הלאומית שלנו הושבה", אמר הנשיא. 

בהמשך, פנה הנשיא לפרט את יחסיו המתחממים עם הממשל הסיני ומנה את הישגיו מבחינת יחסי החוץ של ארה"ב עם מדינות העולם. כמו כן, ציין כי אינו תומך בנשיא ונצואלה, ניקולס מדורו, וכינה אותו "רודן מתעלל". הוא הציג במהלך נאומו את מנהיג האופוזיציה במדינה, חואן גואידו, וציין את תמיכת המעצמה במדינה. 

בנוסף, התייחס טראמפ לעסקת המאה אותה פרסם לצד רה"מ נתניהו, אותה כינה "תכנית פורצת דרך לשלום בין הישראלים והפלסטינים. בנוסף, אמר טראמפ: "התכנית צמחה מתוך הכרה בנסיונות עבר שכשלו. עלינו להפגין יצירתיות ונחישות על מנת לייצב את האזור ולתת למיליוני צעירים תקווה לעתיד טוב יותר". כמו כן, התייחס הנשיא לפעולות נוספות להן הוא אחראי במזרח התיכון, בין היתר הדגיש במיוחד את אחריותו לחיסול של מנהיג ארגון המדינה האסלאמית, אבו בכר אל בגדדי. 

במהלך הנאום הזמין טראמפ מספר אורחים שהפתיעו באתנחתות מרגשות. בין המוזמנים נכלל סגן מפקד במשמר הגבול האמריקאי, חייל לשעבר שהתמודד עם פוסט טראומה והתמכרויות ואף ריצה עונש מאסר ועבר שיקום, אישה ששכלה את בעלה במתקפה מעיראק וכן אחת מהנשים שהעידו נגד עבריין המין, ג'פרי אפשטיין, וחשפה כיצד פגע בה כאשר הייתה קטינה כבת 14.

לצד מחיאות הכפיים והתמיכה לה זכה הנשיא מצד אוהדיו בבית הנבחרים, אחרים בחרו להביע ביקורת חריפה כלפי הנשיא ותכני הנאום. בתוך כך, נציגת המפלגה הדמוקרטית, ננסי פלוסי, תועדה בסוף הנאום כשהיא קורעת בהפגנתיות מה שנראה כעותק של נאומו של טראמפ, רגעים אחדים לאחר שהאחרון סיים את דבריו, זאת לאחר רגע מביך בו הנשיא סירב ללחוץ את ידה בתחילת נאומו.

פלוסי קורעת עותק מהנאום של טראמפ (צילום: רויטרס)
פלוסי קורעת עותק מהנאום של טראמפ (צילום: רויטרס)

בנוסף, חברים נוספים במפלגה הדמוקרטית לא חששו להביא ביקורת כלפי הנשיא טרם הנאום. חברת המפלגה הדמוקרטית, אלכסנדרה אוקסיו קורטז, הודיעה מוקדם יותר לכלי התקשורת בארה"ב כי לא תשתתף במעמד נאומו של טראמפ. בהצהרתה רמזה כי נוכחות בנאום מרמזת במידת מה על לגיטימציה חוקית למשטרו, זאת בצל משפט ההדחה של הנשיא. "לאחר התלבטות ארוכה, החלטתי שלא אגיע לנאום מצב האומה, על מנת שלא ליצור מצג של לגיטימציה למעשיו הלא חוקיים והחתרנות של הנשיא טראמפ תחת החוקה האמריקאית", אמרה קורטז. עם זאת, קורטז נמנעה מלבקר ישירות את חברי המפלגה האחרים שינכחו בהכרזתו. 

הנשיא טראמפ לא פספס את ההזדמנות ללעוג למפלגה הדמוקרטית במהלך נאומו, וכינה את הפריימריז הדמוקרטיים "פיאקסו", זאת לאחר מוקדם יותר פורסמו התוצאות החלקיות של הפריימריז למפלגה הדמוקרטית לארה"ב.

על התגובה הדמוקרטית לנאומו של טראמפ הייתה אמונה מושלת מדינת מישיגן, גרטשן ויטאמר, שנשאה נאום בו המתקדה במאמצי המפלגה הדמוקרטית לקידום רפורמת הבריאות, נושא אותו תקף הנשיא במהלך נאומו.