נגיף הקורונה ממשיך להתפשט בצורה מסיבית באיראן, כאשר היום (רביעי) דווח כי מספר הקורבנות מהווירוס במדינה עלה ל-92. בנוסף, דיווחו הרשויות ברפובליקה האסלאמית על 586 מקרים חדשים של נדבקים בנגיף.

ד"ר תמר עילם גינדין, מומחית לענייני איראן, שוחחה עם אראל סג"ל וגדי טאוב בתכניתם ב-103FM, וסיפרה על השתוללות נגיף הקורונה ברפובליקה האסלאמית, שם דווח על עשרות קורבנות מהתפשטות הווירוס.

"אלה רק המספרים הרשמיים" הבהירה עילם גינדין והוסיפה כי "זה נורא תלוי את מי שואלים כי יש את המספר הרשמי ויש את המספרים שאנחנו מוצאים באתרי אופוזיציה".

מה ההבדל באתרים?
"ההבדלים שבאתרים של האופוזיציה מדברים על עשרות אלפים חולים ואלפי מקרי מוות, תלוי באיזה אתר קוראים. לאירנים יש נטייה להגזים, צריך לקחת בחשבון שגם האופוזיציה מגזימה אבל לכיוון השני, המספרים תמיד מוטים. אני שואלת חברים מה קורה ברחוב והם לא יודעים כי הם לא יוצאים לרחובות, המכירות של חומרי החיטוי עלו ויש ירידה של 60% בנסיעה בתחבורה ציבורית".

יש חלוקה לפי גילאים? באיטליה הצעיר ביותר מבין המתים מהנגיף בן 63 שסבל ממחלת רקע.
"אנחנו רואים את זה בנתונים של ארגון הבריאות העולמי, מתחת לגיל 50 מדובר בפרומילים בודדים, רק מעל גיל 50 זה עולה מעל 1%, מעל גיל 80 זה כבר 15%".

כל המספרים האלה לא לוקחים בחשבון את כמות הנדבקים שאין להם סימפטומים.
"אחוזי התמותה הם מתוך האנשים שאובחנו".

אם צריך שירותים רפואיים שנפוצים במערב, האם זה קיים גם באירן? מה רמת הרפואה שם?
"הרמה של הרופאים היא רמה מאוד גבוהה, בגלל החרם יש בעיות בכל מקום. אירופה הציעה סיוע רפואי בשווי 5 מיליון דולר בדברים שצריך. בתי החולים, הרמה שלהם גבוהה הבעיה היא ציוד. גם מבחינת מיגון יש להם הכול, אבל לוקח למחלה זמן להתפרץ , הם לא ביטלו טיסות לסין. בשלושת השבועות הראשונים שהיה עוצר טיסות לשם בכל העולם - מאירן יצאו יותר מ-50 טיסות".

זה משפיע על המשטר?
"המשטר מורכב מגברים מעל גיל 60 מעשנים, ששר הבריאות השתעל עליהם".

אירוניה על אירוניה. יש מרמור בציבור האירני נגד הקיצוניות של המשטר הדתי שהתגבר עם הסנקציות של טראמפ ועכשיו הקורונה, איך זה משפיע?
"הקורונה מבליטה את חוסר האמון במשטר. סגן שר הבריאות חלה ומצד אחד יש שמחה לאיד, כי זה היה יום אחרי שאמר שאין כלום – 'הנה אי אפשר לסמוך עליכם'. מנגד, ראינו תיאוריות קונספירציה שהוא לא באמת חלה אלא לכאורה רוצה להבריא ולהגיד אחרי זה- 'הכול טוב".

יש אוכלוסיית גיל שנמצאת בסיכון מובהק לפי הנתונים?
"בעיקר בקשישים".

באיטליה זה פגע בבתי אבות ועבר כמו סערה.
"יש סרטונים שמסתובבים של צעירים מזוקנים 'אסלאמיסטים' שמלקקים את הסבכות במסגדים אחד אחרי השני ואומרים שהם לא מפחדים מהקורונה – 'האסלאם יגן עלינו'. הם באמת לא חולים, אבל כנראה כי הם צעירים".

מציע לאנשים להיזהר ולא לסמוך על הנס.