האסון בלבנון גרם לכאוס גדול בטיפול באלפי הפצועים שנפגעו בפיצוצים האדירים בנמל ביירות אתמול. לאחר האירוע, ישראל הציע סיוע הומניטרי ללבנון, בין היתר, במתן טיפול רפואי בבתי החולים בישראל לפצועים הלבנונים. אחד המוקדים שצפויים לקבל פצועים לבנונים במקרה כזה הוא בית החולים "זיו" בצפת, שכבר קיבל בעבר פצועים ממלחמת האזרחים בסוריה. מנהל בית החולים, ד"ר סלמן זרקא, התייחס לנושא בראיון לגולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו 103FM. 

גולן: יש סיכוי שפצועים לבנונים, נפגעי האירוע המטורף אתמול בערב, יגיעו לביה"ח זיו?

"האמת הסיכוי הוא לא כזה גדול, אם כי גם צה"ל וגם אנחנו פנינו ברשתות החברתיות, עם כל הניסיון הרב שיש בישראל, ובטח שיש לנו בזיו מול הסורים גם לפני שנת 2000 היו הרבה לבנונים שביקרו בזיו; אז אנחנו ערוכים ומכונים לתת להם טיפול. יהיה חבל מאוד שאנשים ימותו ולא יגיעו לטפל טיפול".

גולן: קבלת הפצועים אצלכם, זה עדיין פתוח? עדיין אפשרי?

"אני חושב שאין טכניקה מורכבת".

גולן: יש טכניקה של תיאום, פתיחת גבול, גורמים בין לאומיים.

"זה לחלוטין, זה רובד שאני מניח הגורמים האחרים במדינת ישראל יודעים לטפל בו. אני מכיר את הרובד כשהקמתי בית חולים צבאי על הגבול מול סוריה, גם שם היה צורך ברובד צבאי, לתאם את ההגעה של הפצועים. אני מניח שרובד מהסוג הזה קיים גם בגבול לבנון, בין אם בציר החוף שבד"כ מאוד פקוק בימים אלה, ובין אם בחלק המזרחי של לבנון באזור מטולה, כך שככל שהלבנונים ירצו לקבל את הסיוע, יהיו מוכנים להביא את הפצועים לנקודות האלה - אני חושב ששת"פ של צה"ל עם בתי החולים בצפון עם זיו יכול לגמרי להציל חיים".

ענת: אתה מזכיר את הפצועים ממלחמת האזרחים בסוריה. כמה זמן זה לקח אז עד שהתחילו להגיע הפצועים הסורים? 

"המלחמה בסוריה התחילה שנתיים לפני שהגיעו הפצועים אלינו, אבל ב-2011 כשהתחילה היא הייתה רחוק מהגבולות שלנו, הייתה בדמשק. כשהתפשטה לפריפריה של סוריה, לגבולות שלנו, די מהר הפצועים הגיעו לגבולות, די מהר החליטה מדינת ישראל להגיש להם יד אנושית ולטפל בהם".

גולן: יש מטופלים לבנונים שנמצאים אצלכם כרגע? בלי קשר לאירוע?

"לא, כרגע אין למיטב ידיעתי באף מקום בישראל פצועים לבנונים שמקבלים טיפול, לא בהקשר האירוע ולא בהקשר אחר".

הפיצוץ בנמל ביירות, קרדיט: רשתות ערביות

גולן: וסורים?

"גם לא סורים".

גולן: ניסיתם ליצור קשר עם גורמים בינלאומיים כדי לנסות לקדם את זה?

"הרובד הזה טופל עד כמה שאני יודע על ידי שר הביטחון, שר הבריאות ושר החוץ. זה רבדים בין-לאומיים שמטופלים בשיטה הזאת. אני עליתי במדיה החברתית של זיו ובחשבון הפרטי שלי, את המסר גם בערבית גם באנגלית, לרובד האנושי הלבנוני".

ענת: אתה מקבל תשובות? דיאלוג?

"לא, לא מתקיים שום מענה מהצד השני. אני מבין שיש להם אסון גדול, אני מקווה שמי שמושך בחוטים יאפשר להם טיפול".

גולן: מה אתה יכול לומר על מערכת הבריאות בלבנון? חדרי המיון, איך יתמודדו עם מספר כה רב של פצועים?

"האמת לבנון משופעת בבתי חולים, כולל בביירות. יש לה לא מעט בתי חולים פרטיים וממשלתיים. לאחרונה התעסקו עם הפריסה שלהם למחלת הקורונה, אבל כפי שכרגע המספרים כ-4,000 פצועים אין מערכות, גם מאוד מתקדמות כמו במדינות מערביות לא מסוגלות לטפל בו זמנית ב-4,000 פצועים עם פגיעות הדף, פגיעות מאוד משמעותיות. אני חושב שזה כבר מביא את המערכת לקריסה".