מים מזוהמים: תוצאות חקירה שפורסמו היום (שני) על ידי צוותי שימור הטבע בבוטסואנה מצביעים על כך שרעלים מסוג ציאנו-בקטריה, שנמצאו במקורות המים במדינה, הביאו למותם של למעלה מ-300 פילים בשנה האחרונה. ציאנו-בקטריות הן אורגניזמים מיקרוסקופיים הנפוצים במים, אולם לא תמיד מייצרים רעלים. מדענים טוענים כי הרעלנים הופרשו בתדירות גבוהה יותר, ככל הנראה, עקב שינויי האקלים בטמפרטורות העולמיות.

כ-350 פילים קיפחו את חייהם (צילום: רויטרס)
כ-350 פילים קיפחו את חייהם (צילום: רויטרס)

קצין הווטרינריה הראשי של מחלקת חיות הבר והגנים הלאומיים, ממדי ראובן, אישר כי "הבדיקות האחרונות שלנו גילו כי נוירוטוקסינים ציאנו-בקטריאליים שנמצאו במים, הם הגורם למקרי מוות", וסייג: "עם זאת, יש לנו עוד שאלות רבות: כגון מדוע פילים בלבד, ומדוע באזור זה בלבד? - יש לנו מספר השערות, ואנו חוקרים אותן במקביל".

משבר האקלים הגלובלי

מדענים מזהירים כי ציאנו-בקטריות עלולות לפגוע באנשים ובעלי חיים נוספים, זאת בהמשך להשפעה הפוטנציאלית של שינויי האקלים, המובילים לטמפרטורות מים חמות יותר, המעודדות התרבות בקטריאלית. יש לציין כי על פי הפאנל הבין-ממשלתי בנושא שינויי אקלים, הטמפרטורות שנמדדו בדרום אפריקה, הן פי שניים מהממוצע העולמי.

פילים נלחמים (צילום: יוטיוב)
פילים נלחמים (צילום: יוטיוב)

"בתנאים המתאימים, בזמן הנכון ובמקום הנכון - החיידקים הללו יתרבו", אמרה פטרישיה גליברט, פרופסור במרכז למדעי הסביבה באוניברסיטת מרילנד, שחקרה ציאנובקטריה. "התנאים האלה מתכנסים לעתים קרובות יותר, במקומות רבים יותר, ולכן אנו רואים יותר מהבקטריות הרעילות הללו, מתפשטות ברחבי העולם".