ראש דסק החוץ של חדשות 13, נדב איל, שוחח הבוקר (שלישי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM אודות הדיווח ב"ניו יורק טיימס", לפיו הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, שילם בשנות כהונתו סכומים זעומים למס הכנסה, ושרוי בחובות כבדים.

דונלד טראמפ מסרב לענות לשאלות על המסים שלו. צילום: רויטרס

אמריקה זו מתנה שלא מפסיקה לתת. תן לנו תקציר של תחקיר ה'ניו יורק טיימס' שמתפרסם לפני יום העימות הנשיאותי הראשון מתוך שלושה ומה זה בכלל יכול לעשות לכל המהומה של הבחירות שם.
"השאלה הגדולה של מה זה יכול לעשות היא שאלה ענקית, בגלל שיש טענה שכבר שום דבר לא משנה, אבל הפרסום עצמו מהדהד. במשך שנים רבות התקשורת האמריקנית מנסה להשיג את החזרי המס של הנשיא האמריקני, גם בגלל שזה אומר כמה הוא באמת מרוויח, שווה, ולמי הוא באמת חייב כסף, גם זה אומר כמה מסים או שילם.

"המסורת בארה"ב היא שכל נשיא רפובליקני או דמוקרט פרסם את החזרי המס שלו לפני שהוא נבחר לנשיאות, זאת אומרת כמועמד. דונלד טראמפ סירב בעקביות והטיעון שלו היה זה שהוא איש עסקים שכל כך גדול, מצליח וחשוב שזה ייתן יתרון למתחריו ויפגע בו מבחינה כלכלית. בהתחלה הוא אמר שכן ישחרר ואחרי זה שלא, והפרסום הזה מראה, שיש רק שתי אפשרויות - או שטראמפ באמת מבריח המון כסף ומתחמק מתשלום מיסים בדרכים חוקיות או כרגע לפחות אחת מהן נמצאת תחת מחלוקת משפטית ואנחנו נראה אם היא חוקית, והוא מרוויח המון כסף ומתחמק ממיסים בניגוד לאמריקנים הרגילים, הוא שילם ב-2016-2017 ביחד 1,500 דולר".

750 דולר כל שנה.
"נכון. או, האפשרות השנייה היא שהוא מציג את עצמו בתור איש עסקים מצליח, אבל הוא בעצם איש עסקים שרק מפסיד כסף כי הוא לא משלם מיסים כי הוא טוען שהוא מפסיד. הרי אנחנו כולנו מכירים את התחקיר הזה של בעלי חברות. הרעיון הוא להציג כל הזזמן הפסדים ובמקביל למשוך כל הזמן כסף מהחברה. יש רק שתי האפשרויות, שתיהן לא מאוד טובות לו. אמריקנים לא אוהבים אנשים שמתחמקים מתשלום מיסים בזמן שהם יודעים שהם שילמו יותר, ולהגיד להם שהנשיא שילם 750 דולר כשאתה שילמת עשרת אלפים דולר ואתה כורה פחם, זה לא נורא פופולרי. להגיד לכם שזה ישפיע על הבחירות? אתם יודעים, אנחנו חיים כרגע בעולם שכל דבר בו צבוע בתקשורת ליברלית, לא תקשורת ליברלית והכל במן סוג של מיתוג אז לא בטוח שזה ישפיע, לא יודע".

קראתי חלק מהתחקיר המדהים הזה, לא יודע מאיפה הביאו אותו, הכל במסמכים, כן? לא בספקולציות.
"רק ההתחלה של התחקיר אגב, כל יום הם הולכים לפרסם עוד פרטים. אז הם פרסמו 70 אלף דולר הוצאות על עיצוב השיער שלו, אגב זה סתם".

מה שלקח את תשומת לבי שם, תקן אותי אם אני טועה, זה שבשנתיים שלוש הקרובות הוא אמור לפרוע חובות של קרוב לחצי מיליארד דולר. זאת ואמרת שבעצם הוא יכול לפשוט רגל, אגב לא בפעם הראשונה, הוא פשט רגל כבר פעמיים או שלוש בקריירה, ואתה יודע, יריביו הדמוקרטיים אומרים שהבית הלבן הוא סוג של מקלט.
"נכון, זה שהוא צריך לפרוע כל כך הרבה חובות זה באמת הרבה מאוד כסף, אבל יש פה סיפור יותר גדול אפילו וזה הסיפור של מה בעצם קרה לטראמפ. הוא ירש המון כסף מאבא שלו. בסוכמים של היום הוא ירש כסף ששם אותו בקלות בין מולטי מולטי מיליונר לבין מילארדר. הסיפור שמסופר דרך זה הוא של אדם שניסה לקחת את הכסף הזה, להפוך להיות עוד יותר מיליארדר בכוחות עצמו, נכשל וחזר אחורה. עכשיו יש לו כמה נכסים שעדיין מניבים רווח כל שנה, טראמפ טאואר בניו יורק, 20 מיליון דולר בשנה רווח אבל רוב הנכסים שלו מפסידים כסף שנים. לדוגמה, כל מגרשי הגולף, אתם רואים את טראמפ כל הזמן משחק בהם, הם מפסידים כסף, וגם המלון החדש שלו בניו יורק. כאן יש גם ענייניים שקושרים לכל מיני תיאוריות אחרות, מי מממן את זה ואיך".

בארה"ב כמו פה יש את האנטי-טראמפ, פרו-טראמפ.
"כמו שאמרתי, אני לא צופה, אני לא חושב שזה בהכרח ישפיע על הבחירות".

בן: זאת אומרת זה מלהיב את הבייס של ביידן במקרה הטוב.
ינון: אז בוא נדבר על הבחירות, אם זה לא ישפיע עליהן עזוב אותך, מה זה חשוב, בוא נדבר מה הולך שם, אנחנו במאני טיים, מה קורה, יש עימות?
בן: כמה כמה?
"יש לנו עימות, אז הכל יכול להתאפס בעימות ב-2 לפנות בוקר, אחד משלושה. לפחות לפי ההופעות הפומביות שלהם, אין שום ספק שטראמפ יכול לתת את המשפטים האלה, לפחות זה מה שנראה עד עכשיו, יותר טוב מג'ו ביידן. ביידן ההופעות הפומביות שלו לא הכי משכנעות, בטח לא הכי ברוטליות וחותכות כמו של טראמפ.

זה נראה שזאת הולכת להיות חגיגה רצינית מאוד.
"תראה, אני לא יודע אם זאת תהיה חגיגה גם מהצד של ביידן, אבל תהיה חגיגה גם מהצד של טראמפ. זה לא אומר, דרך אגב, הילרי קלינטון כמעט בכל הסקרים, היא ניצחה שלושה עימותים אבל הפסידה את הבחירות. אבל אם אנחנו שואלים לגבי מי מגיע לעימות הזה שיהיו לו את משפטי המחץ,אני חושב שזה די סביר להניח שזה יהיה טראמפ. המצב של הסקרים מבחינתו, אתם זוכרים שב-2016 אמרנו, זה לפחות היה המשפט שאני חזרתי עליו. אני לא יודע אם טראמפ ינצח אבל אם כן זאת תהיה ההפתעה הפוליטית הכי גדולה בהיסטוריה האמריקנית. והוא ניצח, וזו הייתה ההפתעה הפוליטית הכי גדולה. עכשיו המספרים לטובת ביידן הם פי שתיים יותר טובים מהמספרים שהיו לטובת הילרי, זה המצב שאנחנו נמצאים בו".

ומה עם פנסילבניה ופלורידה, שתי המדינות המתנדנדות עם הרבה מאוד אלקטורים?
בפנסילבניה ביידן מוביל על טראמפ ב-60% יותר ממה שהילרי הובילה על טראמפ, אבל ביידן מוביל  על טראמפ גם במדינות כמו אריזונה שזאת מדינה רפובליקנית, ביידן די קרוב לטראמפ גם במקומות אחרים ואם הדבר הזה שאנו מוצאים בסקרים כל כך חד משמעי 10 נקודות בארצי בסקרים רבים וטובים"

לא היה לפני שבועיים שלושה חודש שטראמפ השווה?
"כן, היה איזשהו שלב שהוא עלה, הייתה תחושה שגם המגפה לקראת סיום. אני אגיד לכם משהו שהוא חשוב לגבי הדינמיקה. מקומות שמצליחים להשתלט על המגפה והמגפה יורדת, יש עליה מתונה לטובת טראמפ. זה קורה בגלל שאת מי טראמפ איבד? למה הפער נהיה פתאום כל כך חזק? בגלל שבני ה-65 פלוס הצביעו לטובת טראמפ בסיבוב שעבר ועכשיו מה שאנחנו בעצם רואים שהם עברו לטובת ביידן. מצד שני, שהם רואים שהמגפה בשליטה חלקם חוזרים הביתה. ולכן אם הסקרים עוד פעם מראים לנו כזה פער גדול ובסוף טראמפ לוקח, אז זה יום הכיפור של הסקרים. זה סוף הסקרים".