בחירה מפתיעה: פרס הנובל לשלום לשנת 2020 הוענק לתוכנית המזון של האו"ם. מדובר בתוכנית שהושקה בשנת 1961, ומטרתה להבטיח ביטחון תזונתי לאזרחי העולם ולהילחם בבעיית הרעב העולמית, בין היתר באמצעות איסוף והפצת נתונים בנושא והצעת פתרונות לשיפור החקלאות במדינות מתפתחות. על פי נתוניה, התוכנית מסייעת לכ-91 מיליון בני אדם ב-83 מדינות.

דוברת התוכנית אמרה כי הזכייה בפרס היוקרתי היא "רגע של גאווה". יושבת ראש ועדת הפרס, בריט רייס-אנדרסן, אמרה בנאום ההכרזה כי "הצורך לסולידריות בינלאומית ושיתופי פעולה חזק בזמנים אלה מאי פעם. עד לרגע שבו יהיה לנו חיסון, מזון הוא התרופה הטובה ביותר נגד כאוס. כ-265 מיליון בני אדם סובלים מרעב, ואנו קוראים לקהילה הבינלאומית לתקצב את התוכנית כראוי". שוויו הכספי של הפרס הוא כ-1.1 מיליון דולר.

קודם להודעה על זכיית תוכנית המזון, 318 מועמדים, 211 אנשים ו-107 ארגונים, המתינו היום דרוכים ונרגשים לקראת הכרזת הועדה באוסלו על הזוכה בפרס נובל לשלום. בין המועמדים הבולטים, הוזכרו שמות מוכרים במיוחד: החל בראש ארגון הבריאות העולמי, תאודרוס אדהנום, העומד בימים אלה בחזית המאבק העולמי בנגיף הקורונה, דרך ראשת ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, על טיפולה המסור במדינתה, ועל עצם מנהיגותה בתקופת המשבר העולמי ועד לגרטה טונברי, הנערה האקטיביסטית משבדיה, הזכורה לכולנו מנאומה חוצב הלהבות בוועידת לשינויי האקלים של האו"ם. 

טראמפ וגרטה טונברג (צילום: רויטרס)
טראמפ וגרטה טונברג (צילום: רויטרס)

כמו כן, על רקע הסכם השלום שנחתם בין ישראל לאיחוד האמירויות, גם נשיא ארה"ב המכהן, דונלד טראמפ נמנה בין המועמדים לזכייה בפרס. שמות נוספים ברשימה המפוארת כוללים בין היתר את תנועת Black Lives Matter, על תפקידה במיקוד תשומת הלב העולמית בגזענות שיטתית, ארגון "עיתונאים ללא גבולות", על היותם כלבי השמירה על חופש העיתונות, וגופים רב-תכליתיים כמו האיחוד האירופי וה-UNHCR וארגון הפליטים של האו"ם.

אלכסיי נבלני (צילום: REUTERS/Shamil Zhumatov/File Photo)
אלכסיי נבלני (צילום: REUTERS/Shamil Zhumatov/File Photo)

כמו כן, מועמדויות אישיות נוספות כוללות את חוקר הטבע והקולנוע הבריטי, דייוויד אטנבורו, הפעיל הסודני, עלאא סלאח, ופוליטיקאי האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני, על הקמתו את ארגון המאבק בשחיתות השלטונית.  פרס נובל לשלום, שהוקם על ידי אלפרד נובל בשנת 1895, הוא אחד משישה פרסים המשתרעים גם על תחומי הספרות, הפיזיקה, הכימיה הרפואה ומדעי הכלכלה. כזכור, בשנה שעברה הוענק פרס השלום לנשיא אתיופיה, אבי אחמד, שתיווך את הסכסוך המתמשך, שהשתרע לאורך שני העשורים, בין מדינתו לאריתריאה שכנתה.