יעקב כץ, עורך עיתון הג'רוזלם פוסט, שוחח היום (שני) עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים בתכניתם ב-103FM על הבחירות שיערכו מחר בארה"ב. לדבריו, בלי ניצחון מוחץ של ביידן "אנחנו נראה את שני המועמדים בשני תרחישים שונים הולכים לביהמ"ש העליון בניסיון להגיע להכרעה". עוד סיפר כץ על משמעותו של הקול היהודי בבחירות, האם טקסס תבחר במועמד דמוקרטי בפעם השנייה בסה"כ בהיסטוריה ועל החשש ממהומות לאחר קבלת התוצאות.

סג"ל: יעקב כץ עורך העיתון ג'רוזלם פוסט, הולכים לדבר על הבחירות בארה"ב. תחדש לנו
"אני לא יודע אם יש לי יותר מדי מה לחדש אבל התחושה כרגע היא שלא משנה מה, אלא אם יהיה ניצחון מוחץ של ביידן, אנחנו נראה את שני המועמדים בשני תרחישים שונים הולכים לביהמ"ש העליון בניסיון להגיע להכרעה. קשה לראות שמישהו ייקח את ההפסד בהליכה, לכן זה מדגיש ומחזק את החשיבות של ביהמ"ש העליון ואת חשיבות המינוי האחרון שעשה טראמפ. למה זה היה לו כל כך חשוב? הוא בונה והשקיע בביהמ"ש שאם הוא מפסיד לביידן במספרים ביהמ"ש בכל זאת יביאו לו את הניצחון".

ג'ו ביידן תוקף את טראמפ, קרדיט: רויטרס

סג"ל: כולם מחכים לביהמ"ש כי ככל הנראה לא יהיה ניצחון גורף של אחד הצדדים.
"מתי ההחלטה התקבלה בשנת 2000? רק בדצמבר. אני צופה וכך שומע מחברים בקמפיינים שזה הכיוון הם מכינים את עורכי הידן והקו המשפטי וזה הולך לקרות. הפערים מאוד קטנים".

דוד: אני רואה את המפות במהדורות החדשות ורואה את הבייס של ביידן, נראה שהמאבק שלו הוא על גודל הפער.
תזכור שב-2016 טראמפ ניצח את וויסקונסין בעשרת אלפים קולות, המספרים קטנים מאוד. הפער עכשיו הוא 1.5 אחוז בהובלתו של ביידן, זה כלום, זה שום דבר. המושל הנוכחי של פלורידה שהוא רפובליקני, ניצח לפני שנתיים בהפרש של 40 אלף קולות זה כלום זה מחזק ומדגיש את הקול היהודי".

סג"ל: לכאורה האורתודוקסים מצביעים לטראמפ בעיקרם. 75 אחוז מיהדות ארה"ב שרובה רפורמית יצביעו לביידן. אני רואה המון יהודים עוזבים את ניו יורק לכיוון טקסס, יכול להיות שחלקם יצביעו לטראמפ בסוף.
"מאוד יכול להיות. ההגירה כביכול מקליפורניה לטקסס זה כי טקסס בפעם הראשונה אולי בהיסטוריה מדברים על כך שיש סיכוי אמנם קטן שביידן יכול לקחת את טקסס ואריזונה זו מדינה שרק פעם אחת הלכה למועמד דמוקרטי".

דוד: יש הגירה אליה של ניו-יורקים?
"גם של היספנים".

סג"ל: הקול ההיספני שונה הפעם.
"בפלורידה יש הרבה קובנים והם יותר שמרנים ודתי ולכן מצביעים לרוב עם הרפובליקנים. ככל שההיספני יותר מבוגר כך זה על פי הנתונים יותר שמרן ודתי ויותר נוטה להצביע למפלגה הרפובליקנית, אבל הקול היהודי הוא שחקן ואי אפשר לזלזל בזה". 

דוד: אם ביידן לוקח, יש חשש גדול בציבור הישראלי. זה יהיה כמו אובמה?
"אני לא חושב, מבחינת הטיקט שביידן והאריס זה הזוג הכי טוב שמדינת ישראל יכלה לחלום עליו מהמפלגה הדמוקרטית. הם מהממסד הדמוקרטי ועדיין תומכים במדינת ישראל, רואים את זה גם ברקורד של ההיסטוריה".

סג"ל: רואים התנגשות בין שמאל לימין ובין מבוגרים לצעירים.
"בסוף יש כאן בעיה הרבה יותר אקוטית, זה ווירוס הקורונה, הם לא מחפשים ריב איתנו, יש להם ריב בארה"ב".

סג"ל: זה ריב שדומה לישראל, ארה"ב עוברת משבר זהות ולך תדע מה יצא.
"יכול להיות שניצחון שלהם יחזיר את המפלגה למרכז".

דוד: יש חשש ממחאות אלימות, החשש הוא מהדמוקרטים?
"נכון, אנטיפה שזו תנועה קיצונית שמאלנית שעומדת בעיקר אחר ההפגנות למען חיי השחורים, שהיו מאוד אלימות, הם יהיו מאחורי זה - זה הצפי ואלה ההכנות".