שמואל רוזנר, איש "מעריב" ומומחה לארצות הברית, שוחח הבוקר (רביעי) עם בן כספית, ינון מגל ואראל סג"ל ב-103FM אודות תוצאות הבחירות בארצות הברית.

הנשיא דונלד טראמפ טוען להונאה בבחירות. צילום: רויטרס

אתה מומחה לארה"ב, מה אתה אומר?
"אני אומר שהיה לילה מעניין וגם קצת מתסכל, ובמידה רבה צפוי, כי היה אפשר להניח מראש שזה לא ייגמר בלילה אחד, וזה יכול להיגמר עוד בניצחון די מרשים של ביידן או בניצחון דחוק אבל דרמטי של טראמפ".

יותר סיכוי שביידן ינצח?
"לביידן יש יותר נתיבים לניצחון, אם הוא מנצח באריזונה ולוקח שתיים מתוך ארבע מדינות אז הוא ניצח. טראמפ צריך כמעט את כולן כדי לנצח, לכן יותר קל לראות את ביידן מנצח בבחירות האלה. אבל אלה בחירות קרובות וצמודות, במידה מסוימת מפתיעות למרות שעד עכשיו לא מאוד".

מה מפתיע?
"כאשר מתחילים לחשוב על זה, בעצם אין פה הפתעות גדולות, פלורידה הייתה צמודה מראש וזה נגמר לטובת טראמפ חוץ מזה, בעצם לא היו הפתעות גדולות. אוהיו הלכה לטראמפ כצפוי. ההפתעה הייתה משום שאצל חלק מאיתנו קיננה התחושה שהסוקרים קצת מפחדים להגיד את האמת, שביידן אמור לנצח בהרבה וזה לא קרה, ביידן לא מנצח בהרבה. הבחירות האלה קרובות. גם אם ביידן מנצח, קיבלנו תזכורת לעובדה שקרוב למחצית מארה"ב עדיין תומכת בטראמפ, עד כמה שלחלקם זה נראה הזוי וחלקם חושבים שזה לא יעלה על הדעת, ועד כמה שהוא נשיא לא שגרתי. אני לא שופט אותו, לא מוסרית ולא פוליטית, הוא לא הנשיא שלי ואין לי מעורבות רגשית בפרשה הזאת, הוא הנשיא שלהם, נשיא לא שגרתי לטוב ולרע, ומעניין לראות שעם כל הדברים שהוא עשה, ועם כל החוקים כביכול שהוא ניפץ והמחסומים שהוא עבר, עדיין יש מספיק אנשים שאומרים 'זה האיש שאנחנו רוצים'".

הקורונה הייתה אמורה לפגוע בו.
"לא אמרתי קורונה, רק דמיינו מה היה קורה אילו הבחירות היו מתנהלות ללא הקורונה".

לוקח בהליכה.
"לא יודע".

אתה גם מומחה בעניין היהודים, מה אתה אומר בקרב הפיצול שבקרב היהודים שהולך ומתחדד?
"אחד הדברים שטראמפ עושה לאמריקה, דברים בעייתים לחברה, זה שטראמפ יש לו נטייה לחדד מתחים חברתיים ולא לרסן מתחים חברתיים וזה נכון לכלל החברה האמריקנית וגם ליהודים. כאשר מסתכלים על הקהילה היהודית בארה"ב מה שקורה לה בעידן טראמפ זה המכה הייתי אומר אפילו משמעותית של הפער או הקרע בין יהודים מסוג אחד לסוג אחר. זה אומר שהיהודים הליברלים שהם רוב גדול של יהדות אמריקה הפכו להרבה יותר רדיקליים ולעומתיים מול המפלגה הרפובליקנית וטראמפ ולעומת זאת אנחנו רואים ברית מרתקת ומוזרה בין היהדות האורתודוקסית לבין הפלייבוי מניו יורק. זה דבר מוזר, זה נשיא שכיכב בשערים עם כל כוכבנית מזדמנת וחסידי סאטמר יוצאים בהמונים ומצביעים לו".

איך אתה מסביר את זה?
"כשאתה רואה קהילות חסידיות גדולות בברוקלין יוצאות במאות אלפיהם להצביע לדונלד טראמפ אתה מבין שהן מזדהות עם תחושת החירות והלעומתיות שלו כלפי איזה ממסד דמיוני, הממסד הליברלי, הניסיון לכפות כביכול סט של ערכים על כלל החברה הוא ניסיון שטראמפ מתמרד נגדו והמרד הזה מדבר אל החרדים משום שגם הם רוצים להתמרד נגד הניסיון הזה. אנשים שלא רוצים לקבל את האתוס הליברלי-הפרוגרסיבי אלא רוצים לשמור נתח של שבטיות ולעומתיות".

זה לא רק טראמפ, מבחינתם הזהות המרכזית היא יהודית, והם לא מחפשים לכפות את הזהות שלהם על כל ארה"ב.
"העובדה שטראמפ איננו יהודי, יש להם ציפיות אחרות. הוא פלייבוי אבל לא שלנו אז למטרתנו זה בסדר. אם הוא היה יהודי יכול להיות שזה היה להם קשה יותר. בעניין הברית שלו עם קבוצות רדיקליות לבנות. אני לא חושב שטראמפ הוא אנטישמי וודאי שלא, אני גם לא חושב שהוא באופן עמוק גזעני במיוחד, הוא נער שעשועים מניו יורק שגדל בחברה שיש בה כל מיני דפוסים וסוגים. אני לא חושב שהוא הומופוב במיוחד או אנטי שחורים או מהגרים במיוחד. מה שכן, הוא פוליטיקאי מאוד מחושב ומאוד ציני ובהקשר הזה הוא עושה, הוא מעולם לא התקוטט עם הבייס שלו וכאשר הוא מבין שיש קבוצה שתומכת בו הוא לא מנסה לחנך אותה וכאשר הוא לא מנסה לחנך גזענים לבנים יש בזה משהו מרתיע. אבל זה לא כי הוא מסכים איתם או חושב שהאידיאולוגיה שלהם היא הנכונה אלא מתוך שיקול קר, הם תומכים בי? אני לא בא לחנך אותם. זו להערכתי הסיבה שבגללה הקבוצות האלה תומכות בו".