הבחירות לנשיאות ארצות הברית התקיימו כבר לפני שבוע, אך גם היום (שלישי), ממשיכים לטעון בכירי הממשל האמריקאי, ובראשם הנשיא דונלד טראמפ, כי הזיופים בבחירות הובילו להפסד המפלגה הרפובליקנית ומתעקשים להעביר את ההכרעה מהקלפיות, אל בתי המשפט.

מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו אמר היום כי "העולם צריך להרגיש מאוד בטוח בכך שהחלפת השלטון לאחר הבחירות תתקיים בצורה חלקה". לדבריו, "המעבר לקדנציית טראמפ השנייה יהיה בצורה הטובה ביותר".

הנשיא דונלד טראמפ טוען להונאה בבחירות. צילום: רויטרס

פומפאו הוסיף כי לאחר שיספרו את כל הקולות, המעבר יהיה חלק על מנת להבטיח שמזכירות המדינה תמשיך לעבוד בצורה מוצלחת גם לאחר השבעת הנשיא ב-20 בינואר.

כזכור, הנשיא טראמפ הצהיר על ניצחונו כבר בליל הבחירות, בעת ספירת הקלפיות, אז הוביל במספר הקולות על יריבו הדמוקרטי, ג'ו ביידן. למרות זאת, עם ספירת פתקי ההצבעה שנשלחו דרך הדואר, התברר כי ביידן זכה לנצחונות במספר רב יותר של מדינות, כולל המדינות פנסילבניה וג'ורג'יה, אשר העניקו לו את 270 האלקטורים הנדרשים.

מאז, הספיק הנשיא טראמפ להגיש עתירות במספר מדינות, על מנת שבית המשפט יורה על ספירה מחדש של הקולות, ואיים כי לא יעצור שם ויקח את המאבק עד לבית המשפט העליון של ארצות הברית. 

וויליאם בר (צילום: Jeff Roberson/Pool via REUTERS)
וויליאם בר (צילום: Jeff Roberson/Pool via REUTERS)

העתירות לבתי המשפט הן לא הצעד היחיד אותו נוקט טראמפ. היום פורסם כי התובע הכללי של ארצות הברית, וויליאם בר, הורה לפתוח בחקירה בחשד לאי סדרים בספירת הקולות בבחירות לנשיאות. מדובר במהלך תקדימי של התערבות בהיעדר ראיות לביצוע ההונאה.

ההחלטה לנקוט במהלך הגיעה לאור "טענות משמעותיות", על רקע סירובו של דונלד טראמפ להשלים עם התוצאות שהתקבלו. לפיהן הוא הפסיד במירוץ לבית הלבן. בעקבות ההחלטה, התפטר המפקח על חקירות טוהר הבחירות במשרד המשפטים האמריקאי, ריצ'רד פילגר, על התפטרותו.

ביידן: "סירובו של טראמפ להכיר בניצחוננו לא ישפיע"

על רקע דבריו של פומפאו, נשא הערב הנשיא הנבחר ג'ו ביידן נאום, בו התייחס במיוחד למשבר הקורונה במדינה ורפורמת ביטוחי הבריאות שהוא פועל לקדם. בהמשך דבריו התייחס לעובדה כי הנשיא המכהן דונלד טראמפ מסרב להכיר בניצחונו ואמר: "סירובו של טראמפ להכיר בניצחוננו לא ישפיע על התכניות".

ביידן הבהיר בנאומו כי הוא מעוניין לעשות ככל הניתן על מנת לגשר על הפער הרב המצוי בין מצביעי המפלגה הדמוקרטית ומצביעי המפלגה הרפובליקנית, לדבריו. הוא הוסיף ואמר כי סירובו של טראמפ להכיר בתוצאות הבחירות "פוגע בכל המוסדות הדמוקרטיים של המדינה".

עוד אמר ביידן בנוגע לסירובו של טראמפ להכיר בניצחונו כי מדובר ב"מעשה מביך, שיפגע במורשתו של טראמפ". ביידן הודיע כי הוא מעוניין להיפגש עם הנשיא טראמפ ביחידות ולנסות להגיע עמו להבנות: "העובדה שמנהיגי כל מדינות העולם הכירו בניצחוננו אומרת הכל". בהמשך התייחס ביידן למלאכת הרכבת ממשלו ואמר כי הוא מצפה לעשות זאת עוד בטרם חגיגות חג ההודיה, שיערכו בסוף החודש.