ככל שעובר הזמן ומצטבר מידע נוסף, מתברר חיסולו של ראש תכנית הגרעין האיראנית מוחסן פאחריזאדה היום (שישי) כמבצע מורכב ומרשים. יחד עם זאת, הרבה לפני שנגלה מי עומד מאחורי ביצוע המהלך, בצמרת הביטחון הישראלית עוקבים אחריו מקרוב למעלה מעשור. בדצמבר 2018 שודר בתאגיד הציבור כאן 11 סרטם של טלי בן עובדיה ורונן ברגמן שעסק בפריצת סוכני המוסד לארכיון הגרעין האיראני, במהלכו עסקו הדוברים רבות בפאחריזאדה.

אמנון סופרין, לשעבר ראש אגף המודיעין במוסד סיפר על חשיבותו הרבה לתכנית הגרעין: "הוא צמח עם הפרויקט מתחילתו וראשיתו והוא היה אחד הבודדים שראה את התמונה השלמה וידע מתי כל רכיב אחד מתחבר לרכיב השני. אתה קודם כל מנסה ללמוד מי האיש, ללמוד מה הוא עושה, להבין את התמנון הזה שנקרא המנגנון של פחריזאדה - את מה הוא מפעיל ואיך הוא עובד ולנסות להבין את שגרת היום שלו - אם יש בה נקודות תורפה, ולא תמיד אנחנו מצליחים למצוא".

סרטון איראני מזירת החיסול. צילום: רשתות חברתיות

אלוף (מיל') אהרון זאבי-פרקש, לשעבר ראש אמ"ן: "הוא דאג לחצות את הפרויקט ולפצל את הפרויקט האזרחי מהצבאי. היה מאוד נחוש לעשות דברים, גם כשהוא ידע שהשלטון באיראן תחת זכוכית מגדלת, מאוד מקושר עם הנשיא רוחאני".

סימה שיין, לשעבר ראש חטיבת המחקר במוסד, אמרה עליו: "שמו נחשף בשנים הראשונות רק במסגרת קהילות המודיעין אולם אחרי זה פורסם על ידי סבא"א שדרשה לבוא ולראיין אותו, כמובן האיראנים לעולם לא הסכימו".

אולי הינונן, לשעבר סגן יו"ר סבא"א: "איש מסתורי שיש לו הרבה דברים להסביר. מעולם לא פגשנו אותו, כך שהוא היה האדם היחיד מבין כל קבוצת המנהיגים שלא יכולנו לפגוש, למרות שכבר קבענו פגישה. איראן הסכימה לפגישה אך ברגע האחרון הם נסוגו מהחלטתם ואני לא חושב שאף אחד בסבא"א, מאז שאני עזבתי, פגש אותו".

הולגר שטארק, עיתונאי גרמני - DIE ZEIT, סיפר על המעקב הקרוב שארגוני המודיעין בעולם ניהלו אחריו: "מעולם לא היה לנו צילום שלו, אז אפילו לא היה ברור לנו איך הוא נראה, לאחר שהשגנו תצלום ראשון וקהילות המודיעין שיתפו את התמונה, זה היה פתאום כמו' אה יש לו פנים', ואז החל המצוד - בעיקר המוסד ניסה לאתר אותו. הם ניסו לתפוס אותו במשך שנים רבות. אם המוסד היה מצליח לחסל אותו, זה היה יכול להיות אולי סוף לתכנית הגרעין האיראנית. אבל פאחריזאדה היה זהיר במיוחד".

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט: "אני מכיר את פאחריזאדה היטב. הוא לא יודע כמה שאני מכיר אותו - קרוב לוודאי שאם הייתי נפגש איתו ברחוב הייתי מזהה אותו. הוא עומד בראש תכנית שנועדה לעשות דברים שאי אפשר להשלים איתם. אין לו חסינות, לא הייתה לו חסינות ואני לא חושב שתהיה לו חסינות".

רונן ברגמן, עיתונאי הניו יורק טיימס: "בצמרת המוסד העריכו לאורך שנים שפגיעה בפאחריזאדה היא מלכודת שנועדה לתפוס את סוכני המוסד. על פי הדיווחים, רה"מ לשעבר אולמרט עצר ברגע האחרון את המבצע שנועד להביא לחיסולו לפני מספר שנים".