ראש הממשלה בנימין נתניהו והאמריקאים קיוו להשיג בפגישה החשאית בשבוע שעבר הסכמה סעודית על הסכם נורמליזציה עם ישראל. אולם יורש העצר מוחמד בן סלמאן נמנע מכך, בעיקר בגלל תוצאות הבחירות בארה"ב ורצונו ליצור יחסים טובים עם הממשל החדש. כך דווח בעיתון "וול סטריט ג'ורנל".

גנץ: "הדלפת הטיסה לסעודיה היא צעד חסר אחריות"

האמריקאים בנו על המומנטום של "הסכמי אברהם" - וקיוו להסיר את המכשול הגדול ביותר שנותר בדרך לשילובה הדיפלומטי של ישראל באזור, כחלק מרכזי במאמציו של הנשיא דונלד טראמפ לבלום את איראן.

אולם על פי פקידים סעודים בכירים וגורמים אמריקאיים, בן סלמאן העדיף להמתין עם הצעד הדרמטי ואולי להשתמש בהסכם כזה בעתיד, כדי לבסס קשרים טובים עם ממשלו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן. לביידן עמדה נוקשה יותר מקודמו בנושא זכויות האדם באיראן. הוא גם התבטא בעבר כמה פעמים בעד חזרה להסכם הגרעין עם איראן - צעד שישראל, סעודיה ומדינות נוספות במפרץ הפרסי צפויות להתנגד לו.

הפקידים הסעודים אמרו כי עסקה עם ישראל שתושג בחסות הממשל החדש תוכל להעלות את יחסי ביידן וריאד על מסלול יציב. עם זאת, היועצים הסעודים הדגישו כי גורמים נוספים מילאו תפקיד בהחלטתו של בן סלמאן. לפי דיווחים ממקורות שונים, יורש העצר הסעודי תומך בכינון יחסים עם ישראל. אולם אביו, המלך סלמאן בן ה־84, מתנגד לכך. "וול סטריט ג'ורנל" דיווח בעבר כי בן סלמאן אף ידע על ההסכם בין ישראל לאמירויות לפני שיצא לפועל, אך לא סיפר לאביו - מחשש שזה ינסה לסכל את המהלך.

"סעודיה מנסה להשתמש בהסכם עם ישראל בצורה המיטבית על מנת לשקם את תדמיתה בוושינגטון, וליצור אווירה טובה עם ביידן ועם הקונגרס", אמר אחד הגורמים האמריקאיים.