הנרי קיסנג'ר, היועץ לביטחון לאומי ומזכיר המדינה של ארה"ב לשעבר, אמר היום כי "הממשל החדש בארה"ב לא צריך לחזור לרוח הסכם הגרעין עם איראן, שעלול להצית מירוץ חימוש במזרח התיכון". את הדברים אמר בכנס מקוון של המכון למדיניות העם היהודי.

נתניהו מזהיר מפני איראן גרעינית באזכרה לדוד בן גוריון. צילום: רועי אברהם, לע"מ

קיסינג'ר ביקר כבר ב-2015 את הסכם עם איראן, שהנשיא היוצא, דונלד טראמפ, יצא ממנו בשנת 2018. כעת, ג'ו ביידן, הנשיא הנבחר, עושה רושם כי הוא עתיד לחזור למתכונת מסוימת שלו, אם תסכים איראן לעמוד במגבלות תכנית הגרעין שלה.

"אנחנו לא יכולים להשלות את עצמנו", אומר הדיפלומט הבכיר לשעבר בן ה-97. "אני לא מאמין שהרוח של הסכם הגרעין, עם מגבלת זמן וכל כך הרבה פתחי יציאה, תעשה משהו אחר מלבד להביא לחימוש גרעיני בכל המזרח התיכון ולאחר מכן ליצור סיטואציה של מתח סמוי, שבמוקדם או במאוחר יתפרץ החוצה". 

עוד הוסיף כי "המשטר הנוכחי באיראן לא נראה שעושה מאמץ כדי לוותר על השילוב של אימפריאליזם איסלאמיסטי ואיום. מקרה הבוחן הוא אם אנחנו יכולים למנוע את התפתחות היכולות הגרעיניות שלה". עם זאת, הבהיר: "אני לא אומר שאנחנו לא צריכים לדבר איתם".

בתוך כך, קיסינג'ר התייחס גם להסכמי אברהם, באומרו כי הם "פתחו חלון הזדמנויות למזרח תיכון חדש. מדינות ערב הבינו כי אינן יכולות לשרוד במתח מתמיד עם חלקים ממדינות המערב ועם ישראל, ולכן החליטו שעליהן לדאוג לעצמן". הוא ייעץ לממשל ביידן ש"אנחנו לא צריכים לוותר על מה שהושג לאחרונה בהסכמים אלה בין העולם הערבי לישראל. הייתי אומר לממשל הנכנס שאנחנו בדרך טובה". 

כמו כן, ציין כי הוא תמיד התנגד למצוא "פתרונות כוללים" לשלום במזרח התיכון, ואמר כי ארה"ב צריכה "לפתור את מה שהיא יכולה". באופן דומה, קיסנג'ר אמר שהפלסטינים צריכים לוותר על "מטרותיהם הסופיות ולחפש אחר הישגי ביניים אפשריים".