לא רק מדהים ולא רק מרגיז, מצמרר ומבעית לקרוא ולשמוע את התגובות של פרשנים, הניתוחים והערכות שלהם המתפרסמים באמצעי התקשורת בישראל למתקפה חסרת התקדים גד הדמוקרטיה האמריקאית שהתחוללה בגבעת הקפיטול, שקיבלה את הכינוי "יום הקלון" בהיסטוריה האמריקאית.

תומכי טראמפ פרצו לקונגרס והתעמתו עם שוטרים (צילום: רשתות חברתיות)

כל כך לא להבין, לא לקלוט ולא להפנים את מה משמעות הבריונות, השנאה והאלימות שבאו לידי ביטויים בהשתלטות הטרוריסטית על בניין הסנאט. המצמרר הוא, שדווקא כותבים בישראל, בהם בכירים, לא קלטו או כנראה לא רוצים לקלוט, את הגילויים הניאו-נאציים המובהקים והסמלים הנאציים שהבריונים טרחו ועמלו להפגין בהתפרעויות שלהם.

שוורצנגר, מהגר שידע והשכיל לנצל את הדמוקרטיה האמריקאית והגיע לכהונת מושל מדינה גדולה בארה"ב – הוא זה שהבין שאי אפשר, לא יתכן ואסור לשתוק. כאזרח פרטי יזם שוורצנגר ופירסם סרטון הכולל נאום, מדוייק יותר דרשה קורעת לב שגינתה והוקיעה את האירועים נגד הסנאט שבמאמץ להדגיש את הניאו נאצית השווה שוורצנגר לליל-הבדולח שהתחולל בארץ מולדתו אוסטריה. אירוע הצרוב בהיסטוריה כאחד ממהלכי הפתיחה לשואה.

בהתפרעות בגבעת הקפיטול נישאו כרזות שהצהירו באנגלית "שישה מיליון לא די". אבל בישראל, מה שהדאיג וזעזע בכירים הייתה "חסימת הטוויטר לנשיא טראמפ". הם לא היו מסוגלים היה להשלים עם העובדה שטראמפ לא יוכל יותר להפיץ את שקריו ואת הרהוריו הגזעניים. חמור מזה, לא יוכל גם להזין ולעודד את  תומכיו הניאו נאציים.

זה מצמרר. אבל זה כבר קרה. בישראל רבים לא ידעו ולא יכלו להעריך נכונה את מהותו האמתית של דונלד טראמפ ואת הטמון בכוח בהתנהלותו. המחוות שהרעיף על ישראל לא היו מתוך ידידות. המונח ידידות לא קיים בשפת דיבורו של דונלד טראמפ ובוודאי לא בהתנהגותו. הוא אהב את ישראל שהייתה המדינה היחידה שהייתה מוכנה ואפילו נלהבת להיות מדינת חסותו ויעד למחוות ולמהלכים אוהדים. עובדה שעזרה וסייעה לטראמפ להבטיח ולשמור אהדה ותמיכה בקרב האוונגליסטים, הנטורי-קרתא של הנוצרים בארה"ב.

מה שרבים בישראל לא הבינו ואולי עדיין אינם מבינים, ש"ידידותו" לישראל לא שינתה במאומה את אופיו הגזעני, לא ריככה במאומה את העוינות שלו לזרים  ולבני מיעוטים ולא החלישה במאומה את האהדה שלו, הסימפטיה לגורמים גזעניים, לארגונים המטיפים לעליונות לבנה, לאקטיביסטים ניאו נאצים.

האהדה הזאת שלו היא שהביאה את אלפי הבריונים מרחבי ארה"ב לגבעת הקפיטול, עודדה אותם להשתלט על בניין הסנאט, קודש-הקודשים של הדמוקרטיה האמריקאית, להתפרע ולהפגין את שנאתם ליהודים בכרזות בנוסח נאצי וקריאות אנטישמיות.         

צריך לזכור: יום הקלון שהתחולל בגבעת הקפיטול איננו מייצג את אמריקה. רחוק מאוד מזה. דונלד טראמפ סולק מהבית. מגיע נשיא חדש, לא מעורר במיוחד השראה. אבל נורמטיבי. פוליטיקאי ותיק, מנוסה, מפוייס.

אברהם פוקסמן, שעמד כמעט יובל שנים בראש הליגה נגד השמצה, אומר שתמיד היתה ותהיה אנטישמיות באמריקה. אבל בארבע השנים האחרונות היה לה נשיא שלא כל כך היה איכפת לו מקיומה. וזאת לשון המעטה.

עוד נראה בימים ובשבועות הקרובים גילויי איבה לנשיא החדש ואולי גם ביטויי איבה ליהודים. שאריות מתקופת טראמפ. להערכתי, הטראמפיזם ייעלם ובהעדרו יחזרו לחורים ולמסתורים החשוכים מסוממי האנטישמיות.