ארה"ב נכנסת ליממה האחרונה של כהונת דונלד טראמפ בציפייה מתוחה לפעולותיו האחרונות של הנשיא היוצא, ובצל כוננות גבוהה מחשש לאירועים אלימים במהלך השבעתו מחר של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן.

על פי הדיווחים בארה"ב, יומו האחרון של טראמפ יעמוד בסימן הענקת כ־100 חנינות והמתקות עונש עד סיום תפקידו, אחרי התייעצויות עם מקורביו. מרבית החנינות צפויות להביע תמיכה ברפורמה בצדק הפלילי עם קיצור עונשם של מורשעים שמרצים מאסר ממושך על עבירות קלות, אולם הרשימה צפויה לכלול גם שמות שנויים במחלוקת.

בין השאר נמסר כי טראמפ יעניק חנינה לד"ר סלומון מלגן, רופא עיניים ודמות משפיעה בדרום פלורידה, שנידון ל־17 שנות מאסר על עבירות מרמה, ולראפר ליל וויין, שהודה בשנה שעברה בהחזקת נשק בלתי חוקית. "הכל זה עסקת חליפין", אמר גורם שמעורה בפרטים לרשת CNN. "הוא אוהב חנינות כי זה מעשה חד־צדדי. והוא אוהב לעשות טובות לאנשים שהוא חושב שיהיו חייבים לו".

נאום ביידן לאחר המהומות בוושינגטון, קרדיט: רויטרס

עדיין לא ברור אם בין הזוכים בחנינות יהיו גם אישים שידועים כמקורבים לטראמפ, בהם יועצו הבכיר לשעבר סטיב באנון, שמואשם בעבירות מרמה, או פרקליטו האישי רודי ג'וליאני, שנמצא תחת חקירה בשל קשרים עם גורמים באוקראינה. מקורבים לנשיא דיווחו כי הוא הוזהר שלא לנקוט צעד חסר תקדים ולהעניק חנינה לעצמו או לבני משפחתו, אולם ייתכן שהוא ישנה את דעתו ברגע האחרון, ויעורר סערה חדשה שצפויה להגיע עד בית המשפט העליון.

טראמפ כבר הודיע כי הוא לא ישתתף בטקס ההשבעה, בניגוד למסורת המקובלת, והוא צפוי לעזוב את הבית הלבן כבר מחר בבוקר במטרה לצאת מוושינגטון כשהוא עדיין הנשיא המכהן. אירוע פרידה צפוי להתקיים בבסיס חיל האוויר אנדרוז בשעה שמונה בבוקר (שעון וושינגטון), וייתכן שהוא יכלול מטח כבוד לפני שטראמפ ימריא עם האייר פורס 1 לאחוזתו בפלורידה.

בשעה 12:00 בצהריים יחל טקס ההשבעה של ביידן ושל סגניתו קמלה האריס, על מדרגות גבעת הקפיטול, בדיוק שבועיים אחרי שמתפרעים תומכי טראמפ הסתערו על הבניין. בשל מגבלות הקורונה הנוכחות תהיה מצומצמת, ללא קהל הצופים שממלא את השדרה הלאומית באירועי ההשבעה, כאשר על הבמה יהיו רק בני המשפחות, חברי קונגרס ונציגים של הממשל היוצא ובראשם סגן הנשיא מייק פנס. ליידי גאגא תשיר את ההמנון וג'ניפר לופז תופיע בקטע האומנותי.

מגיפת הקורונה גם אילצה את המארגנים לבטל את מצעד ההשבעה המסורתי בלב וושינגטון, ובמקום זאת יתקיים מצעד וירטואלי מאנדרטת לינקולן לזכרם של 400 אלף קורבנות הנגיף. בערב, במקום נשפי ההשבעה, ישודר מופע טלוויזיוני בהנחיית טום הנקס ובהשתתפות אומנים מובילים כדוגמת ג'ון בון ג'ובי וג'סטין טימברלייק.

אירועי ההשבעה יתקיימו תחת אבטחה חסרת תקדים, על רקע החששות שתומכים של טראמפ ינסו לשבש את החגיגות, אחרי שבימים האחרונים נעצרו בעיר מספר חשודים עם תעודות מזויפות וכלי נשק. התקשורת דיווחה כי סוכני הבולשת והצבא האמריקאי מבצעים בדיקות רקע לכל 25 אלף חיילי המשמר הלאומי שהוזרמו לעיר מרחבי ארה"ב, מחשש לחדירה של גורמים קיצוניים לשורותיהם. כוננות גבוהה יש גם ליד מבני הממשל בערי הבירה של מדינות ארה"ב, אולם עד כה נמסר על מספר מועט של מפגינים, בהם גם חמושים.

עדות לעצבנות הרבה ששוררת בבירה התקבלה אתמול כאשר עוצר הוטל על גבעת הקפיטול ונאסרו היציאה והכניסה לבניין בשל "איום ביטחוני חיצוני". באותה שעה גם התקיימה החזרה הגנרלית לטקס ההשבעה וכל הנוכחים פונו מהמקום. אחרי דקות אחדות של מתח, נמסר כי מדובר בשריפה קטנה שפרצה מתחת לגשר סמוך וכי אין סכנה כלשהי.

לקראת השבעתה כסגנית הנשיא הראשונה בתולדות ארה"ב, הגישה אתמול האריס למושל קליפורניה גווין ניוסום את מכתב התפטרותה מהסנאט אחרי ארבע שנות כהונה. במאמר דעה שפרסמה ב"סן פרנסיסקו כרוניקל" התייחסה האריס להיותה הקול המכריע בסנאט בשל השוויון בין המפלגות. "אני מתכוונת לעבוד ללא הרף כסגנית הנשיא שלכם, כולל, אם יהיה צורך, ליישם את החובה החוקתית הזו", כתבה. "במקביל, אני מקווה שבמקום שנגיע לנקודת שוויון, הסנאט ימצא מכנה משותף ויעשה את העבודה של העם האמריקאי".