ג'ו ביידן ייכנס היום (רביעי) לתפקיד הנשיא ה־46 של ארה"ב, כאשר על שולחנו בחדר הסגלגל בבית הלבן ממתין שילוב של אתגרים מבית ומחוץ, מהמורכבים ביותר שמנהיג אמריקאי נאלץ להתמודד עמם אי־פעם.

האתגר המיידי ביותר הוא מגיפת הקורונה, שבתוך שנה גבתה את חייהם של 400 אלף אמריקאים, לא מעט בשל ההתנהלות הכושלת של ממשל דונלד טראמפ. ביידן צפוי לפרסם מיד לאחר ההשבעה צו נשיאותי, שמחייב עטיית מסיכות במבנים פדרליים ובנסיעות בין המדינות, והוא גם צפוי לנצל את נאומו כדי להפציר באמריקאים לעטות מסיכות, בניסיון לצמצם את ההדבקה. 

בימים הקרובים צפוי הבית הלבן להעביר לאישור הקונגרס תוכנית סיוע כלכלית בשווי של 1.9 טריליון דולר. התוכנית כוללת גם את שיפור התיאום מול המדינות, על מנת להפיץ את החיסונים ביעילות ולזהות את קבוצות הסיכון שצריכות לקבל ראשונות את הזריקה, תוך הקמת מרכזי חיסון המוניים. 

ביידן מציג את תוכנית הסיוע הכלכלית למאבק בקורונה בארה"ב (צילום: רויטרס)

מלבד המגיפה, ביידן מקבל לידיו גם מדינה קרועה ומשוסעת, עם עשרות מיליונים שעדיין מאמינים שטראמפ הוא שניצח בבחירות, כפי שבא לידי ביטוי בהסתערות האלימה על גבעת הקפיטול. סקר שפורסם אתמול ברשת NBC הראה כי 73% מהאמריקאים סבורים שהמדינה נמצאת בכיוון רע, ו־73% גם מאמינים שהמצב לא ישתנה בעוד ארבע שנים. הצורך לאחות את הקרעים יעסיק לא מעט את הממשל הנוכחי. 

בזירת החוץ, ביידן יצטרך להתמודד עם אתגרים מצד יריבותיה של ארה"ב. רוסיה חשודה בפריצה למחשבי הממשל הפדרלי בחודשים האחרונים, והתגובה הנוקשה של היועץ הנכנס לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן על מעצרו של אלכסיי נבלני מראה שהממשל החדש צפוי להפגין קשיחות רבה יותר לעומת קודמו. 

ביידן גם יצטרך להציג עמדה ברורה מול סין, בעיקר לנוכח הפגיעה בזכויות אזרח בהונג קונג ובמחוז שינג'יאנג והמתיחויות בים סין הדרומי. קוריאה הצפונית צפויה להציב מבחן עם שיגורי טילים, בעוד איראן עלולה להאיץ את תוכנית הגרעין ולהסלים את הפעילויות העוינות שלה, אם תרגיש שאין התקדמות מספקת לעבר הסכם חדש עם המעצמות.