נשיא ארצות הברית היוצא, דונלד טראמפ, ניצל את יומו האחרון בתפקיד כדי לנצל את סמכותו ולחון ולהקל בעונשם של 143 אנשים שהורשעו או שהוגש נגדם כתב אישום. אחד מהם הוא אביאם סלע, שהיה מפעילו של המרגל יונתן פולארד

סלע, ששהה באמצע שנות ה-80 בלימודים בארה"ב, היה זה שפולארד, אז קצין מודיעין בחיל הים האמריקאי, פנה אליו באמצע שנות ה-80 כדי שיעזור לו להעביר מידע לישראל. במשך שנתיים הפעיל סלע את פולארד והעביר לישראל את המידע שקיבל ממנו. לאחר ששב לארץ קודם סלע להיות מפקד בסיס תל נוף של חיל האוויר, אך המינוי בוטל בלחץ אמריקאי והוא פרש מהצבא לאחר שנתיים. 

בדברי ההסבר לחנינה נמסר כי בקשתו של סלע לחון אותו נתמכת על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר ושגריר ארה"ב בישראל היוצא, דיוויד פרידמן. "מדינת ישראל התנצלה באופן מלא וביקשה את החנינה כדי לסגור את הפרק הזה ביחסי ישראל וארצות הברית", נכתב.

דברי ההסבר לחנינת אביאם סלע (צילום: צילום מסך)
דברי ההסבר לחנינת אביאם סלע (צילום: צילום מסך)

כזכור, לפני שבועיים וחצי הגיע לישראל המרגל יונתן פולארד, אחרי שישיב 30 שנה בכלא ועוד חמש שנים תחת מגבלות בביתו בניו יורק. הוא הגיע לישראל יחד עם אשתו אסתר ואמר עם נחיתתו בנתב"ג כי "אנחנו נרגשים להיות בבית סוף סוף אחרי 35 שנים. אנו מודים לעם בישראל ולראש ממשלת ישראל על שהחזירו אותנו הביתה. אין מי שגאה יותר במדינה הזו או במנהיג שלה יותר מאיתנו. אנחנו מקווים להפוך לאזרחים פרודוקטיביים בהקדם האפשרי ולהמשיך בחיינו כאן. זו מדינה נהדרת. יש לה עתיד מזהיר. היא העתיד של העם היהודי ואנחנו לא הולכים לשום מקום". 

פולארד עצמו אמר בתגובה לחנינת סלע, כי "אסתר ואני שמחים מאוד על ההחלטה להעניק חנינה לאביאם סלע ובכך לשים קץ לפצע המדמם של הפרשה אחרי 35 שנה. אנו מאחלים לאביאם הצלחה רבה. אחרי שנות סבל כה ארוכות שעברנו, אסתר ואני רוצים להתמקד בעתיד בלבד ולא בפצעי העבר. אנו מבקשים להודות לראש הממשלה נתניהו, לד"ר מרים אדלסון, לשגריר רון דרמר, ולשגריר ארה"ב דיויד פרידמן שפעלו על מנת שהדבר יקרה".

ואילו עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, פרקליטתו של פולארד, אמרה בתגובה לחנינה לאביאם סלע, כי "בעוד שאנו שמחים על חנינתו של אביאם סלע שגייס בתחילה את פולארד, אנו מקווים שהוא סוף סוף יאמר את האמת והצדק ייצא לאור. במשך 35 שנה סובל פולארד ממסכת שקרים זדוניים והאשמות שווא, שסלע כמפעיל שלו יכול היה להפריך בקלות. אם יש הצהרת שבועה או תצהיר משפטי שנמסרו מטעם סלע לאמריקאים, יש לפרסם אותה ברבים, כך שניתן יהיה סוף סוף להפריך את כל השקרים והעלילות נגד פולארד. הגיע הזמן שסלע ייצא מהצללים ויספר מה בדיוק הוא יודע על היהודי הפטריוט שסבל 30 שנה בכלא האמריקאי".