הסכם היסטורי להשבת רכוש יהודי שנגזל בשואה ייחתם היום בין ממשלת לוקסמבורג לקהילה היהודית במדינה ועם הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר), שיזם את המשא ומתן בסיוע שגריר ארה"ב בלוקסמבורג רנדולף אבנס. זהו הסכם ראשון מסוג זה שנחתם בשנים האחרונות, והוא עשוי לשמש דגם להסכמים הנדרשים על ידי הארגון היהודי להשבת רכוש במדינות נוספות במזרח ובמרכז אירופה.

ממשלת לוקסמבורג הודיעה כי על ההסכם יחתום ראש הממשלה קסבייה באטל בליווי שר האוצר, מול נשיא הקהילה היהודית אלברט אפללו, הנציג האירופי של איל"ר דימיטרי דומברט, ונשיא הקרן המקומית לזכרון השואה פרנסואה מואיז. האירוע יתקיים במעמד שגריר ישראל עמנואל נחשון.

יו"ר הפעולות בארגון היהודי להשבת הרכוש שנגזל בתקופת השואה גדעון טיילור הדגיש לקראת טקס החתימה כי מדובר הן במחויבות לזיכרון העבר והן בחינוך לעתיד. ההסכם, שפרטיו יתפרסמו היום, יכלול העברת סכום חד־פעמי לתמיכה וחלוקה לניצולי השואה בלוקסמבורג ומשפחותיהם, שיקום ובנייה של אתרי זיכרון ותמיכה בקרנות לימודי השואה והנצחתה.

במהלך השואה לא היו כ־%57 מתוך כ־001,3 יהודי לוקסמבורג אזרחי המדינה ולכן לא קיבלו פיצויים על החרמת רכושם. היום חיים שם כ־002,1 יהודים. הסכם השילומים בין ישראל לגרמניה ב־2591 נחתם בלוקסמבורג, וההגדרה הבינלאומית של האנטישמיות הוכרזה גם היא בדוכסות האירופית הקטנה.