נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מינה הלילה (שישי) את רוברט מאלי לתפקיד השליח המיוחד מטעם הבית הלבן לענייני איראן. מאלי צפוי לקחת חלק מכריע בשיחות חזרתה של ארה"ב להסכם הגרעין.

רוברט מאלי מילא תפקיד משמעותי גם בממשל אובמה, ולקח חלק בניסוח ובחתימה על הסכם הגרעין המקורי בשנת 2015 (JCPOA). מאלי נחשב דיפולומט ותיק ומנוסה בכלל, ובנושאי איראן והמזרח התיכון בפרט.

בלינקן לאחר מינויו: "אפעל לחזק את מחלקת המדינה". צילום: רויטרס

"מזכיר המדינה אנתוני בלינקן מרכיב צוות חזק ומסור המורכב מהשקפות עולם מגוונות. רוברט מאלי יוביל את צוות המשא ומתן שלנו מול איראן, כשהוא מביא עמו ניסיון עשיר של משא ומתן מוצלח מולה", נמסר בהודעה רשמית מטעם מחלקת המדינה האמריקאית.

השבוע אמר בלינקן כי "ארה"ב תהיה מוכנה לשוב להסכם הגרעין עם איראן אם זו תמלא את חלקה בהסכם". יממה לאחר מכן השיב לו מקבילו האיראני, מוחמד ג'ואד זריף, ואמר: "איראן לא הפרה את הסכם הגרעין, למה היא צריכה לעשות מחוות עבור ארה"ב?". כל בכירי ההנהגה האיראנית אשר התבטאו בנושא הבהירו כי התנאי לחזרתם להסכם הגרעין הוא הסרת כל הסנקציות שהטיל עליהם ממשל טראמפ. בוושינגטון מנגד מבקשים לראות צעדים בוני אמון מצד טהראן לפני שיוסרו כל הסנקציות.

בתוך כך, השבוע פורסם כי ממשל ביידן מתכוון להשהות את עסקת מכירת כלי הנשק המתקדמים לאיחוד האמירויות וערב הסעודית, לרבות עסקת מכירת מטוסי ה-F-35. בלינקן הודיע כי מדובר ב"הליך פורמלי" שנועד לבחון את פרטי ההסכם ומדיניות הממשל הקודם. לאחר מכן דווח כי בממשל ביידן לא מתכוונים לאפשר את מכירת כלי הנשק לערב הסעודית עד לעצירת הלחימה בתימן. הבוקר אמרו גורמים בפנטגון בהודעה רשמית כי "ערב הסעודית היא בעלת ברית חשובה של ארה"ב ועמוד תווך חשוב בשמירת היציבות במזרח התיכון".