הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית פרסמה היום (שלישי) דוח על תוכנית הגרעין האיראנית, בו דיווחה כי איראן ממשיכה "לחרוג בהרבה מגבולות רבים שנקבעו בהסכם הגרעין", וציינה כי היא "מודאגת מאוד שמא עשוי להיות קיים חומר גרעיני שלא הוכרז", במיקום המתאים לתיאור "המחסן האטומי" בטורקוזבאד, שכונה בפרברי טהרן.

לפי הדו"ח, איראן ייצרה 17.6 קילוגרמים של אורניום מועשר עד 20% (לעומת 0 בחודש נובמבר) והעשירה כאמור לרמה של 20% (לעומת עד 4.5% בחודש נובמבר) - 3.67% מעל המגבלה בהסכם הגרעין. כמות האורניום המועשר שמחזיקה איראן נכון לחודש זה עומדת על 2,967.8 קילוגרמים (לעומת 2,442.9 קילוגרמים בנובמבר), 202.8 ק"ג מעל המגבלה בהסכם. 

לצד הדוח הרבעוני הקבוע על הפעילות הגרעינית באיראן, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית פרסמה דו"ח נוסף בו נאמר כי איראן טרם ענתה על שאלות לגבי חלקיקי אורניום שנמצאו בשני אתרים שנבדקו בשנה שעברה. כאמור, הדוח ציין כי הסוכנות "מודאגת עמוקות שמא עשוי להיות קיים חומר גרעיני שלא הוכרז" במיקום המתאים לתיאור מתקן הגרעין בטורקוזבאד. 

לפי הדוח השני, איראן "הייתה אמורה לספק תשובות" על נוכחות "חלקי אורניום אנתרופוגניים" שנמצאו בשני אתרים שנבדקו בשנה האחרונה, אך ההסבר שסיפקה היה "לא אמין מבחינה טכנית". 

בנימין נתניהו באו''ם (צילום: צילום מסך)
בנימין נתניהו באו''ם (צילום: צילום מסך)

כאמור, לפני כשנה פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מצאו ראיות לפעילות רדיואקטיבית במחסן בטהרן, אותו חשף ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאום באו"ם ושבו לטענתו אחסנה איראן ציוד וחומרים שהיו קשורים לתכנית הגרעין הצבאית שלה. הפקידים הבכירים ציינו כי התגלו במקום ראיות רבות לזיהום רדיואקטיבי שמעיד על כך שהוחזקו במקום חומרים גרעיניים עליהם איראן לא דיווחה. 

בנאומו באו"ם טען נתניהו כי האיראנים הוציאו באוגוסט 2018 מהמחסן האטומי 15 קילוגרם של אורניום מועשר עליו לא הצהירו בפני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. הוא טען אז כי מדובר היה באחד משורה של צעדים שהאיראנים ביצעו כדי "לנקות" את האתר מראיות מרשיעות. האיראנים הכחישו אז את הדברים וטענו כי מדובר במפעל שטיחים והכחישו שנעשתה באתר פעילות גרעינית כלשהיא.