הסנאט בוושינגטון אישר אתמול (שלישי) את מינויה של לינדה תומס גרינפלד לכהונת שגרירת ארה"ב באו"ם. המינוי אושר ברוב של 78 סנטורים. 20 סנטורים רפובליקנים הצביעו נגד. 

כהונת ראש משלחת ארה"ב באו"ם נחשבת חשובה ומרכזית בסדר המינויים של נשיא חדש. לכניסתה לתפקיד של תומס גרינפלד חשיבות מיוחדת. היעד הראשון הממתין לה הוא שיקום היחסים בין ארה"ב לארגון העולמי. יחסים שהנשיא הקודם, דונלד טראמפ, עמל קשה ובאופן עקבי ומתריס לערער ולשבש. הנשיא ג'ו ביידן הצהיר לאחרונה מספר פעמים שהוא מייחס עדיפות עליונה למאמצים מיוחדים למטרה שהגדיר "חזרת ארה"ב למרכז הזירה העולמית".

בלינקן לאחר מינויו: "אפעל לחזק את מחלקת המדינה". צילום: רויטרס

מזכ"ל האו"ם ושגרירי מעצמות וארצות חברות מרכזיות מצפים זה מכבר לשיפור היחסים עם ארה"ב ומקווים מאוד שמעצמת-העל תחזור למעמדה כגורם מוביל, משפיע ומוערך בזירת האו"ם. הם לא יתאכזבו. 

לינדה תומס גרינפלד, בת ה-68, מגיעה למרכז האו"ם בניו יורק עם עבר, ניסיון וידע עשיר בדיפלומטיה. הקריירה שלה בשירות החוץ האמריקאי משתרעת על תקופה של 35 שנים והיא שירתה כשגרירה ונציגה של ארה"ב בארבע יבשות. היא ידועה במיוחד בפעילות הדיפלומטית שלה בארצות יבשת אפריקה.

טד קרוז (צילום: צילום מסך)
טד קרוז (צילום: צילום מסך)

הסנטורים הרפובליקנים שהצביעו נגדה העלו את הטענה כי בנאום שנשאה בשנת 2019 התבטאה בחיוב כלפי סין והחמיאה לה על יוזמות פיתוח שהיא מקיימת באפריקה. במהלך הדיון בסנאט, גרינפלד הביעה חרטה על נאומה ובשימוע שנערך לה אף תקפה את סין. "סין היא יריבה אסטרטגית שלנו והיא מאיימת על ערכינו ועל אורח חיינו. בהתנהלותה, סין מאיימת על שכניה ומהווה איום ברחבי העולם. אני ממש לא נאיבית כלפי סין ומעשיה ואפעל נגדה בתקיפות", אמרה. מי שהוביל את ההתנגדות למינוייה היה הסנטור טד קרוז מטקסס. הוא טען כי מינוייה הוא "סימן מדאיג המוכיח את המדיניות החלשה שממשל ביידן מתכונן לנקוט כלפי סין".

טרם ידוע על עמדותיה של השגרירה החדשה במדיניות החוץ האמריקאית במזרח התיכון. אבל צריך לזכור כי השגרירה באו"ם פועלת על פי הנחיות שהיא מקבלת מהבית הלבן או ממחלקת המדינה. גרינפלד תהיה זאת שתצביע במועצת הביטחון בנושאים מזרח תיכוניים הנוגעים לישראל. אבל שוב, דפוסי ההצבעות בנושאים אלה במועצת הביטחון, וההכרעה אם להטיל ווטו, הם בסמכות הבית הלבן.