משפחתו של מלקולם אקס, ממובילי הזרם המיליטנטי במאבק השחורים לשוויון בארה"ב, דורשת לפתוח בחקירה מחודשת של נסיבות הירצחו לפני 56 שנה, אחרי שחשפה מכתב של שוטר לשעבר שטען למעורבות לכאורה של ה־FBI ושל משטרת ניו יורק בהתנקשות.

מלקולם אקס, ששמו האמיתי היה מלקולם ליטל, היה הדובר הבולט ביותר של ארגון "אומת האסלאם" בין 1952 ל־1964. הוא יצא נגד עמדותיו של מרטין לותר קינג למאבק בלתי אלים לשוויון זכויות וקרא להתנתקות מוחלטת מהלבנים, שאותם כינה "שטנים". הוא נרצח ב־21 בפברואר 1965 בעת שעמד לשאת נאום בשכונת הארלם בניו יורק, בעת שהיה בן 39.

משפחתו של מלקולם אקס הציגה בסוף השבוע מכתב שריימונד ווד, שוטר סמוי שחור ששירת במשטרת ניו יורק בין 1964 ל־1971, כתב לפני עשר שנים, זמן קצר לפני מותו. במכתב טען ווד כי הוא השתתף ב"פעולות שבראייה לאחור היו ראויות לגינוי ומזיקות לבני עמי השחורים" וכי הוא נדרש "לעודד מנהיגים וחברים של קבוצות זכויות אזרח לבצע מעשים פליליים".

על פי טענתו של ווד, הוא נדרש לפתות שני מאבטחים של מלקולם אקס כדי שייעצרו במכוון לפני העצרת. "באותו זמן לא הייתי מודע לכך שמלקולם אקס הוא המטרה", כתב השוטר לשעבר, שטען כי זו הייתה קונספירציה של המשטרה והבולשת הפדרלית. הוא גם טען כי חליל אסלאם, שהיה בין שלושת המורשעים בהתנקשות, הורשע "שלא בצדק כדי להגן על הכיסוי שלי".

בעקבות זאת, קראו בני המשפחה של מלקולם אקס לפתוח מחדש את חקירת הרצח. "כל ראיה שתספק הצצה גדולה יותר לתוך האמת מאחורי הטרגדיה האיומה הזאת צריכה להיחקר באופן מקיף", אמרה אילישה שבאז, אחת משש בנותיו של מלקולם אקס. ממשרד התובע המחוזי במנהטן נמסר בעקבות הבקשה כי הוא ממשיך בבחינה של ההרשעות בפרשה, כפי שהבטיח לעשות בשנה שעברה.