על אף שהבטיח שיעניש את הבכירים הסעודים שהיו מעורבים ברצח העיתונאי ג׳מאל אחמד חשוקג'י, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן סירב היום (שבת) להטיל סנקציות על יורש העצר, מוחמד בן סלמאן. 

עם זאת, לפי גורמים אמריקאים, הסנקציות יוטלו על בכירים בסעודיה, בניסיון לשמור על יחסי המדינות. כמו כן, אמש שוחח הנשיא האמריקאי עם המלך הסעודי ואמר כי סעודיה תישא באחריות להפרת זכויות אדם, ובהמשך, ארצות הברית תודיע על שינויים משמעותיים ביחסים בין המדינות.

ג'מאל חשוקג'י (צילום: רויטרס)
ג'מאל חשוקג'י (צילום: רויטרס)

"דיברתי עם המלך והבהרתי לו שהכללים ישתנו, ואנו הולכים להצביע על צעדים משמעותיים ביום ראשון-שני. נדרוש מהם דין וחשבון בגין הפרת זכויות אדם", כך אמר ביידן. 

זאת, בהמשך לדוח המודיעין האמריקאי שפורסם ביום שישי על רצח העיתונאי הסעודי, בו נקבע כי יורש העצר אישר וככל הנראה הורה על המבצע לחטיפתו וחיסולו של זה באיסטנבול, בשנת 2018.

"אנו מעריכים כי נסיך הכתר של סעודיה מוחמד בן סלמאן אישר את מבצע באיסטנבול כדי ללכוד או להרוג את העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י", נמסר בדוח. עוד הוסיפו: "אנו מבססים הערכה זו על שליטתו של נסיך הכתר בקבלת ההחלטות בממלכה, מעורבות ישירה של יועץ מרכזי וחברי פרט המגן של מוחמד בן סלמאן במבצע, ותמיכתו של נסיך הכתר בשימוש בצעדים אלימים להשתקת מתנגדים בחו"ל, כולל חשוקג'י".