סוריה וישראל, בתיווך אמריקני, עמדו על סף חתימת הסכם שלום בפברואר 2011, רגע לפני שפרצו אירועי "האביב הערבי", כך מפרסם היום (ראשון) עיתון "א-שארק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון. המתווך האמריקני ניסח הסכם ש"הרחיק לכת מכל מסמך קודם". זה כלל את ההתחייבות של דמשק לנתק את "הקשרים הצבאיים" עם איראן וארגון חיזבאללה בלבנון ו"נטרול "כל איום ישראלי, בתמורה להחזרת רמת הגולן ממדינת ישראל, בהתבסס על גבול 4 ביוני 1967.

גורמים שהיו מעורבים במשא ומתן לפני עשור, בין נשיא סוריה בשאר אל-אסד וראש הממשלה בנימין נתניהו ובתיווכו של השליח האמריקני פרדריק הוף אישרו כי המשא ומתן כלל גם שתי פגישות בהשתתפות שר החוץ הסורי המנוח וואליד אל-מועלם, היועץ המשפטי ריאד דאודי ושגריר ארה"ב לשעבר בדמשק, רוברט פורד. לפי הדיווח, נשיא ארה"ב דאז, ברק אובמה, וסגנו ג'ו ביידן, היו מודעים למשא ומתן הסודי הזה, שגם מזכירת המדינה לשעבר, הילארי קלינטון, הייתה מעורבת בו מאוד. 

שר החוץ האמריקני לשעבר ג'ון קרי (ופרויקטור משבר האקלים בממשל ביידן הנוכחי) שופך אור על השיחות הסודיות. בספרו "כל יום הוא נוסף" הוא גילה כי אסד שלח לאובמה הצעה לכונן שלום עם ישראל. כשנודע לו על ההצעה, נתניהו הופתע מאוד, וקרי גילה גם שכאשר כיהן כיו"ר הוועדה ליחסי חוץ של הסנאט, הוא ביקר בדמשק בשנת 2009, שם נפגש עם אסד בכדי לדון במספר נושאים, לרבות הסכם השלום עם ישראל, על רקע ניסיונות קודמים של ממשלות רבין, פרס וברק.

תקיפת צה"ל בסוריה. צילום: דובר צה"ל

קרי כתב: "אסד שאל אותי מה יידרש בכדי להיכנס למשא ומתן שלום רציני, בתקווה להבטיח את החזרת רמת הגולן שסוריה הפסידה לישראל בשנת 1967. אמרתי לו שאם הוא רציני , עליו להציע הצעה מפורטת".

"הוא (אסד) שאל 'איך זה ייראה?', ואני הסברתי לו את עמדתי. הוא הורה לעוזרו הבכיר לנסח מכתב רשמי לנשיא אובמה וביקש ממנו לתת חסות לסבב חדש של שיחות שלום בין סוריה לישראל, והביע את נכונותו "לנקוט במספר צעדים בתמורה להחזרת הגולן מישראל", מספר מזכיר המדינה לשעבר.

למחרת, לדבריו, טס קרי לישראל ונפגש עם נתניהו. "נתניהו", נזכר בקרי, "הופתע מכך שאסד מוכן להגיע כל כך רחוק, רחוק משמעותית מכפי שהיה מוכן ללכת בעבר".

קרי אמר כי לאחר הפגישה עם נתניהו, חזר לוושינגטון עם "הצעת אסד". ממשל אובמה ניסה לבדוק את מידת חומרתו של נשיא סוריה על ידי דרישת "צעדים בוני אמון" כלפי ארה"ב וישראל, כולל הפסקת משלוחי נשק מסוימים לחיזבאללה, דבר שלא קרה. "אני זוכר ששמעתי שאסד המשיך בדיוק בסוג ההתנהגות כלפי חיזבאללה שאמרנו לו שצריכה להפסיק. זה היה מאכזב אבל לא מפתיע”, כתב קרי.

פקיד אמריקאי לשעבר, שמתבשר על התיק, אמר: "לא היה ספק ברצינות שני הצדדים. הישראלים רצו שינוי אסטרטגי בגישה הסורית. סוריה רצתה להשיב את כל השטחים לגבולות 4 ביוני. התקדמות רבה התרחשה בין שני הצדדים".