צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתכניתם ב-103FM. בין השאר התייחס יחזקאלי לפגיעה בספינה בבעלות ישראלי לפני יומיים ואמר: "זה חלק מהמשא ומתן של האיראנים מול האמריקאים". על דוח המודיעין האמריקאי על מעורבותו של יורש העצר הסעודי ברצח העיתונאי חשוקג'י אמר: "כשיש בעיות בבית תהיה 'אבו עלי' בחוץ, זה תופס טוב".

"אני רואה שנהפוכו של פורים קרה בבית הלבן, אויב חדש. פעם זה היה האיראנים".

בוא נתחיל באירוע בעומאן, למה אתה חושב שזה קרה עכשיו?
"זה קרה עכשיו כי זו לא המתקפה הראשונה, ספינת משא ישראלית שחטפה התקפה, במגרש הביתי של האיראנים לא רחוק ממפרץ עומאן שם האיראנים שולטים בנתיבי הים וזו ההתקפה הרביעית השבוע".

ביידן חותם על הצווים הראשונים כנשיא ארה"ב בבית הלבן (צילום: רויטרס)

אבל הם יכולים להטביע את הספינה, זה לא קרה.
"זה לא קרה כי לאיראנים יש סולם דרגות, הם בסוג של מלכוד - אם הם ירימו להבות הם יחטפו. מצד שני הם חייבים להגיד שהכבוד שלהם לא נרמס לשווא והכי חשוב הם עומדים מול הבית הלבן, זה חלק ממשא ומתן". 

הם מדברים באירוע אנגלית ולא עברית?
"לגמרי, גם בשבוע האחרון הם הפציצו שלוש פעמים בסיסים אמריקנים בעיראק. הייתה מתקפה ראשונה של ביידן על מליציות".

מה המסר לביידן? אם לא תתגמש אנחנו נחזק את פעולות הטרור.
"כן, המסר לביידן: תחזור להסכם הקודם כי רק ככה אנחנו נוכל לקבל את הכסף ולהסיר את הסנקציות. לא נדבר על סעיפים חדשים, זה תור הזהב שלהם והם ינצלו את זה. ביידן יסמן את הסעודים כאויב וזו תהיה מכה לאזור וגם לישראל. אני לא יודע איזה מזרח תיכון יהיה".

איך זה יראה?
"זה הולך להיראות, זה הכול ביידן אבל הידיים הן ידי אובמה. ארה"ב החליטה שאיראן יותר חשובה מסעודיה, הם זונחים את העולם הסוני וכל המהלך שטראמפ עשה הם יעשו אותו ההפך למרות כל הכוונות בתוקפניות של האיראנים. ביידן יגיד שסעודיה היא מדינת טרור, שלא נותנת לאנשים זכויות אדם ושרצחו עיתונאי, ויעשו את סעודיה הילד הרע. איראן תהיה הילד הטוב, ילכו איתם להסכם, המזרח התיכון יפסיד וירוויח זרועות של טרור".

אגו פוליטי?
"בסופו של דבר זה אגו פוליטי וההסכמים האלה עושים חמיצות לביידן. הוא לא מצטרף אליהם לא זורם איתם ואל משדרג אותם".

אלה הבעיות שלו עכשיו? אחראי על חצי מיליון מתים מקורונה ודחוף להיכנס בסעודים?
"כשיש בעיות בבית תהיה 'אבו עלי' בחוץ, זה תופס טוב. אני חושב שעוד יומיים נדע אם זו אסטרטגיה או טקטיקה אבל בכל מקרה זה לא טוב למזרח התיכון ולא לנו".