תגלית מהפכנית: בדיקה שערכו פרופסורים לארכיאולוגיה מצאה לאחרונה כי פסל עץ עתיק מוכר עם פנים אנושיות מגולפות המתנוסס לגובה של כשלושה מטרים הוא בן 12 אלף שנה לפחות, מה שמעניק לו את התואר פסל העץ העתיק ביותר הידוע בעולם. בכך שופך הממצא אור על אומנות הציידים־לקטים בתקופת סיום עידן הקרח האחרון.

הפסל, שנקרא אליל שיגיר (Shigir Idol), עומד כבר למעלה ממאה שנים לתצוגה במוזיאון האזורי שבמחוז סברדלובסק שברוסיה, לאחר שהתגלה בסוף המאה ה־19 בביצה בעומק ארבעה מטרים בשם שיגיר הנמצאת בהרי האורל שברוסיה.

אולם במשך זמן רב עמד לדיון גילו המדויק. בשנת 2018 העריכו חוקרים כי הפסל – המעוטר בדפוסים גיאומטריים כמו קווים פשוטים וקישוטי זיגזג, וכן בפרצופים אנושיים המפוזרים לאורכו – נוצר לפני 11,500 שנים, אך כעת, בעקבות המחקר החדש שפורסם בכתב העת Quaternary International, מצאו חוקרים כי מדובר בפסל אפילו עתיק יותר ממה שחשבו.

החוקרים מדגישים כי הממצא החדש משנה מהותית את ההבנה של ההיסטוריה האנושית המוקדמת ומציע נקודת מבט חדשה השופכת אור על התרבות בתקופה זו, שכן התפיסה הקיימת כיום היא כי בסוף עידן הקרח חלה ירידה באבולוציה האנושית.

אולם כעת החוקרים טוענים כי באותה התקופה התפתחה צורת תקשורת חדשה שנעשתה באמצעות שימוש בעץ ונועדה "לבטא רעיונות ואינטראקציות חברתיות", אמרו החוקרים במחקר.