נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, התחייב כי ארצו תצמצם את פליטת גזי החממה במחצית עד סוף העשור הנוכחי, והפציר בקהילה הבינלאומית לפעול במהירות לעצירת התחממות כדור הארץ. "זהו עשור מכריע", הצהיר. "הצעדים שלנו כעת יקבעו אם נצליח".

ביידן פתח היום את ועידת האקלים הווירטואלית שאליה הזמין 40 ראשי מדינות במטרה לעודד אותם להגביר מאמציהם לצמצום פליטת גזי החממה במסגרת הסכם האקלים של פריז משנת 2015, וזאת לקראת פסגת האקלים של האו"ם שאמורה להתכנס בגלזגו לקראת סוף השנה הנוכחית אחרי שנדחתה מהשנה שעברה.

הנשיא האמריקאי הצהיר כי ארצו - אחת משתי המזהמות הגדולות בעולם, יחד עם סין - מציבה יעד חדש של צמצום פליטת גזי החממה עד שנת 2030 ב-50 עד 52 אחוז לעומת הרמה של שנת 2005. לשם השוואה, הנשיא לשעבר, ברק אובמה, קבע יעד צמצום פליטה של 26 עד 28 אחוז עד שנת 2025. לפי גורמים בבית הלבן, ביידן קבע את הנתון לאחר התייעצויות ממושכת עם סוכנויות הממשל, מדענים, נציגי התעשייה, מושלים וחוקרי סביבה.

ביידן, שביצע סיבוב פרסה לעומת ממשל טראמפ הסקפטי והחזיר את ארה"ב להסכם פריז מיד עם כניסתו לבית הלבן, הציג חזון של כלכלה ירוקה שמתייחסת ברצינות לשינויי האקלים. "אנחנו צועדים לשם בתור אומה, וזה מה שאנחנו יכולים לעשות אם ננקוט פעולה כדי לבנות כלכלה שאינה רק יותר משגשגת, אלא גם בריאה יותר, הוגנת יותר ונקייה יותר עבור כל כוכב הלכת", אמר. "הצעדים האלה יביאו את כלכלת ארה"ב לאפס פליטת גזים עד שנת 2050".

הוא גם הפציר במנהיגי העולם ללכת בעקבות ארה"ב ולפעול כעת כדי לעצור את התחממות כדור הארץ. "המחיר של חוסר פעולה ממשיך לעלות. ארה"ב אינה ממתינה, אנחנו נחושים לנקוט בפעולה", הצהיר. "זה עשור מכריע. הצעדים שבהן ינקטו המדינות שלנו מעכשיו ועד גלזגו יובילו את העולם שלנו להצלחה".

מזכ"ל האו"ם: "אנחנו על סף תהום"

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, שיבח את הודעתו של ביידן על היעד החדש, וקרא להפסיק את "המלחמה נגד הטבע" באמצעות צמצום של השימוש בפחם וסיוע למדינות הנחשלות. "אנחנו על סף התהום", התריע. "אנחנו חייבים להבטיח כי הצעד הבא יהיה בכיוון הנכון".

מזכ''ל האו''ם אנטוניו גוטרש (צילום: רויטרס)
מזכ''ל האו''ם אנטוניו גוטרש (צילום: רויטרס)

נשיא סין, שי ג'ינפינג, שב על כוונת ארצו להגיע לאפס פליטת גזי פחמן לפני שנת 2060 עם מעבר למקורות אנרגיה מתחדשת. "אנחנו חייבים להיות מחויבים להרמוניה בין אדם לבין הטבע", אמר שי, שציין כי האקלים הוא הזדמנות לשיתוף פעולה גם עם ארה"ב על אף המחלוקות ביניהן. "סין מצפה לעבוד עם הקהילה הבינלאומית, כולל ארה"ב".

גם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נכח בפסגה, שבוע בלבד לאחר שממשל ביידן הטיל סנקציות חדשות על ארצו. "רוסיה מעוניינת באופן כללי בהידוק שיתוף הפעולה הבינלאומי על מנת לחפש אחרי פתרונות יעילים לשינויי האקלים ולאתגרים גלובליים נוספים", אמר. הוא הוסיף כי "זה לא מספיק להתמודד עם הסוגיה של פליטת גזי החממה. חשוב גם לטפל במשימה של ספיגת גזי הפחמן דו חמצני שכבר נמצאים באטמוספרה".

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, לא הסתירה את שביעות רצונה משינוי הכיוון של הממשל האמריקאי אחרי טראמפ ובפתח דבריה אמרה כי "אני שמחה לקבל את ארה"ב בחזרה". היא התחייבה כי גרמניה תפעל לצמצם את פליטת הגזים עד שנת 2030 ב-55 אחוז לעומת הרמה של 1990 ותשקיע באנרגיה מתחדשת במקום בפחם.

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, הצהיר כי ארצו נקטה "בפעולה נחושה" ושמה דגש על פיתוח אנרגיה מתחדשת, ייעור ופעולות סביבתיות נוספות. "האנושות נאבקת במגפה עולמית כרגע והאירוע הזה הוא תזכורת שהגיעה בזמן לגבי האיום החמור  של שינויי אקלים שעדיין לא נעלם", אמר. 

על הפסגה העיבו בעיות טכניות. נאומיהם של הנשיא ביידן וסגניתו קמלה האריס לוו בהד, בעוד שלנאומו של הנשיא הסיני לא היה תרגום. גם בנאומו של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, לא היה תרגום סימולטני והשידור שלו נקטע במפתיע ועבר לנשיא פוטין לפני ששוב הוקרנו דבריו של מקרון. 

הוועידה תימשך היום ומחר בהשתתפות מנהיגים נוספים, שרי הממשל האמריקאי ומנכ"לים של ארגונים וחברות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ישתתף מחר בצהריים במושב על חדשנות ביום שישי, יחד עם השליח המיוחד ג'ון קרי, שרי האנרגיה והמסחר של ארה"ב, ראשי הממשלות של איחוד האמירויות, דנמרק, קניה, נורבגיה, סינגפור ומנהל ארגון האנרגיה העולמי פאתיח בירול.