האם המתיחות בגבול בין רוסיה לבין אוקראינה עומדת לקראת סיום? שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, הודיע היום (חמישי) כי כל הכוחות שהוצבו בגבול עם אוקראינה בשבועות האחרונים יכולים לשוב לבסיסיהם והצהיר כי "היעדים הושגו".

שויגו הנחה את מפקדי הצבא להתחיל מחר בהחזרתם של הכוחות לבסיסי הקבע שלהם עד 1 במאי, וזאת אחרי השלמתה של "בדיקת פתע" בפיקוד הדרומי ובפיקוד המערבי של צבא רוסיה, אזורים שכוללים את הגבול עם אוקראינה וחצי האי קרים.

"אני מאמין שהיעדים של בדיקת הפתע הושגו במלואם", אמר במהלך ביקור בקרים. "החיילים הפגינו את היכולת להבטיח הגנה אמינה של המדינה. הכוחות המזוינים של רוסיה הגיבו באופן ראוי לכל השינויים במצב ליד גבולות רוסיה ובים".

שר ההגנה הרוסי גם האשים כי ברית נאט"ו הגבירה את פעילותה בגבולות הדרומיים של רוסיה, כולל "הרחבת הפעילות המודיעינית והאינטנסיביות וההיקף של פעילות האימונים המבצעית". הוא הורה לכוחות הצבא להיות מוכנים "לתגובה מיידית במקרה של התפתחות בלתי רצויה" על רקע כוונת הברית הצפון אטלנטית לקיים בקרוב תרגיל נרחב עם 30 אלף חיילים מ-27 מדינות.

זמן קצר לפני הודעתו של שויגו נמסר כי הצי הרוסי מבצע תרגיל "הגנתי" נרחב בהשתתפות יותר מעשרים כלי שיט בים השחור ליד חצי האי קרים, שגם ביצעו ירי ארטילרי וטילים. גם מטוסי קרב ומפציצים מדגמי סוחוי-30, סוחוי-24 וסוחוי-34 טסו באזור התרגיל "כשהם מתחמקים מתחנות מכ"ם וממערכת נ"מ של ספינות אויב מדומיינות".

בשבועות האחרונים תגברו הרוסים את כוחותיהם בחצי האי קרים ובגבול עם אוקראינה וסגרו חלקים מהים השחור. על פי ההערכות, הוצבו יותר מ-100 אלף חיילים, יותר ממצבת כוח האדם כאשר רוסיה השתלטה על חצי האי ב-2014, וצילומי לוויין מהימים האחרונים תיעדו מטוסי קרב מדגם סוחוי-30 ומסוקי קרב, לצד יחידות צנחנים, ציוד לשיבוש תקשורת ובית חולים שדה. במערב הביעו חשש כי מוסקבה מתכוונת לפתוח במבצע צבאי במזרח אוקראינה והזהירו מההשלכות.

אתמול הזהיר הנשיא ולדימיר פוטין את ארה"ב ומדינות המערב מפני "תגובה כואבת" אם הן יחצו את "הקווים האדומים" של ארצו. "מי שחושבים שהעמדה שלנו מביעה חולשה צריכים לדעת שהתגובה של רוסיה תהיה בלתי סימטרית, מהירה ונוקשה", איים. "המארגנים של פרובוקציות כלשהן שמאיימות על האינטרסים הבסיסיים של הביטחון שלנו יתחרטו כמו שהם לא התחרטו מזה זמן רב".