ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, הבהיר היום (רביעי) כי על אף שהוא מעוניין בשלום אזורי, ארצו "תעשה כל מה שצריך" כדי להגן על האינטרסים שלה, בצל החרפת העימות מול סין שכינתה את אוסטרליה "מדינה חולה".

מוריסון הודיע כי הממשלה תשקיע 747 מיליון דולרים בשדרוג של בסיסי צבא בטריטוריה הצפונית, ובכך יתאפשר לאוסטרליה לקיים "משחקי מלחמה" באזור עם ארה"ב ומדינות נוספות. "זו השקעה משמעותית", אמר, "זה אומר שאוסטרליה תוכל להמשיך ולמלא תפקיד משמעותי מאד".

ראש הממשלה הוסיף כי "כל הפעילויות של כוחות ההגנה שלנו נועדו לקדם שלום", אולם הדגיש כי "הממשלה תעשה כל מה שנדרש על מנת להבטיח שלאוסטרליה יש את היכולת שהיא צריכה כדי להגן על האינטרסים שלה".

הדברים נאמרו על רקע המתיחות הגוברת בין אוסטרליה לבין סין. בשבוע שעבר, הודיע משרד החוץ האוסטרלי כי הוא מבטל שני הסכמים שנחתמו בין ממשלת מדינת ויקטוריה לבין סין על קידום פרויקטים של תשתיות, ביוטכנולוגיה ותעשייה במסגרת "יוזמת החגורה והדרך" שנחשבת לאמצעי של המשטר בבייג'ינג להרחיב את השפעתו. "ההסדרים האלה אינם תואמים את מדיניות החוץ של אוסטרליה או שהם פוגעים ביחסי החוץ שלנו", אמרה שרת החוץ, מריס פיין.

בנוסף, שר ההגנה האוסטרלי, פיטר דאטון, לא פסל את האפשרות של עימות צבאי עם סין בשל המחלוקת סביב טייוואן. "אני לא חושב שצריך לפסול את זה", אמר בריאיון טלוויזיוני. "אני חושב שסין הייתה ברורה מאד לגבי איחוד מחדש וזה יעד ארוך טווח שלהם ואם מסתכלים על הרטוריקה שמגיעה מסין בשבועות ובחודשים האחרונים, הם היו ברורים מאד לגבי המטרה הזו".

דובר משרד החוץ הסיני, וונג וונבין, הגיב בחריפות להתנהלות האוסטרלית. "הסיבה הבסיסית לקשיים החמורים ביחסים היא שאוסטרליה מתערבת בבוטות בעניינים הפנימיים של סין, פוגעת באינטרסים של סין ומאמצת התנהלות מפלה בסחר עם סין", אמר. "באופן בסיסי, אוסטרליה אומרת לאחרים לקחת את התרופה כאשר היא חולה בעצמה. איך אפשר לתקן את הבעיה? מקווים שאוסטרליה תסתכל על סין ועל התפתחותה באור אובייקטיבי והגיוני ותפעל לבנות אמון משותף".