האם תנועת הטאליבן באפגניסטן מתנתקת מאל-קאעידה לקראת הנסיגה האמריקאית? דובר התנועה, סוהייל שאהין, הכחיש היום שמנהיג ארגון הטרור, איימן א-זוואהירי, נשבע אמונים למנהיג העליון של התנועה האפגנית וטען כי ההצהרות של אל-קאעידה על כך אינן נכונות.

בריאיון לאתר החדשות האפגני אחבאר אל-אן, ביקש שאהין להתנער מאל-קאעידה וטען כי זוואהירי לא פרסם שבועת אמונים - בייעה - למנהיג הטאליבן, הייבתוללה אח'ונדזאדה.

"מעולם לא הייתה שבועת נאמנות. מי אמר שיש?", אמר בכיר הטאליבן, שחבר בצוות של התנועה הקיצונית לשיחות השלום באפגניסטן. "זו אחת הטענות שהם עושים כדי לתמוך במטרות שלהם. למעשה, לא הייתה כל שבועה".

דבריו של שאהין מהווים מכה עבור זוואהירי מאחר שביוני 2016, פרסם מנהיג אל-קאעידה קלטת שבה נשמע אמונים לאח'ונדזאדה. "אנחנו מתחייבים לנאמנות בפניך על ג'יהאד כדי לשחרר כל אינץ' של אדמות המוסלמים שפלשו אליהן ונשדדו - מקשגר לאל-אנדלוס, מהקווקז לסומליה ומרכז אפריקה, מקשמיר לירושלים ומהפיליפינים ועד קאבול, מבוכרה ועד סמרקנד", הצהיר.

הודעתו של זוואהירי המשיכה את הנאמנות שהפגינו באל-קאעידה לטאליבן, התנועה שהעניקה להם מחסה משנת 1996 ועד הפלישה האמריקאית בעקבות מתקפת ה-11 בספטמבר 2001. מייסד אל-קאעידה, אוסמה בן לאדן, נשמע אמונים למייסד הטאליבן, מולא מוחמד עומר, שכונה "אמיר המאמינים".

לאחר שבן לאדן חוסל לפני עשר שנים, פרסם זוואהירי שבועה דומה למולא עומר. אחרי מותו של עומר בשנת 2013, נשבע זוואהירי גם ליורשו, אחת'ר מוחמד מנצור, שנהרג בתקיפה אמריקאית במאי 2016.

בהסכם שנחתם בין הטאליבן לבין ארה"ב בפברואר אשתקד, התחייבה התנועה האסלאמית כי היא "לא תרשה למי מחבריה, לאנשים אחרים ולקבוצות, כולל אל-קאעידה, להשתמש באדמת אפגניסטן כדי לאיים על ביטחונן של ארה"ב ובעלות בריתה".