מדינות המערב הודיעו הלילה (בין שני לשלישי) כי בכוונתן להטיל סנקציות חריפות על בלארוס, בעקבות חטיפת המטוס ומעצרו של מתנגד המשטר רומן פרוטסביץ'. אחד ממנהיגי אירופה אף כינה את המעשה כ"פיראטיות מדינית". 

בתוך כך, מנהיגי האיחוד האירופי נפגשו בבריסל וקראו לאסור על חברות תעופה בלארוסיות להיכנס למרחב האווירי של 27 המדינות החברות. מנהיגי האיחוד אף קראו לחברות תעופה אירופאיות שלא לטוס לבלארוס ולהימנע מכניסה לשטח האווירי של בלארוס וקראו לשלטון המקומי לשחרר את העצור. הם גם הסכימו להרחיב את רשימת הבכירים הבלארוסיים שעליהם יוטלו סנקציות בעקבות המקרה וקראו לארגון התעופה האזרחית הבינלאומי (ICAO) לחקור בדחיפות את בלארוס.

כמו כן, ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב גינה אמש את מעשיה של בלארוס ואמר כי מדובר ב"פגיעה ישירה בנורמות בינלאומיות. ארה"ב מגנה בצורה חריפה ביותר את הסטת המטוס וגם את מעצרו של מר פרטסביץ'. האירוע השערורייתי הזה הוא תקיפה מבישה על חופש העיתונות". 

הבלוגר הבלארוסי רומן פרוטסביץ' ב-2017 (צילום:  REUTERS/Stringer)
הבלוגר הבלארוסי רומן פרוטסביץ' ב-2017 (צילום: REUTERS/Stringer)

במקביל, גם בריטניה, שפרשה מהאיחוד האירופי, הודיעה כי הורתה לחברות התעופה הבריטיות להפסיק את טיסותיה לבלארוס. בנוסף, בריטניה הודיעה כי תשהה את ההיתר האווירי לחברת התעופה הלאומית של בלארוס באופן מיידי. חברת KLM, הזרוע ההולנדית של חברת התעופה אייר פראנס KLM, תעצור זמנית את הטיסות גם היא.

פרוטסביץ' נעצר אתמול על ידי השלטונות בבלארוס, לאחר שהמטוס בו שהה נאלץ לבצע נחיתת חירום במינסק, בעקבות התרעה על פצצה. אחר הצהריים טען מנהל אגף התעופה במשרד התחבורה של בלארוס, ארטם סיקורסקי, כי ארגון חמאס הוא שאיים להפיל את מטוס הנוסעים ועל כן הוזנק לעברו מטוס קרב שליווה אותו לנחיתה במינסק.

לטענת סיקורסקי, בהודעה נאמר כי חמאס "דורש שישראל תפסיק את האש ברצועת עזה" וכי "האיחוד האירופי יתנער מתמיכתו בישראל" ואם הדרישות לא ייענו, המטוס יתפוצץ מעל וילנה, היעד הסופי שלו. הוא דחה את ההאשמות כי צוות המטוס אולץ לנחות במינסק, אך לא התייחס לעובדה שהפסקת האש ברצועת עזה הייתה בתוקף כבר יותר מיומיים לפני שהתקבל האיום לכאורה.

מטוס ריינאייר שהוסט לבלארוס נוחת בווילנה (צילום: REUTERS/Andrius Sytas)
מטוס ריינאייר שהוסט לבלארוס נוחת בווילנה (צילום: REUTERS/Andrius Sytas)

בתוך כך, ערוץ טלגרם שתומך במשטר בבלארוס פרסם אמש סרטון של העיתונאי והבלוגר מתנגד המשטר, רומן פרוטסביץ', שנעצר אתמול על מטוס ריינאייר שאולץ לנחות במינסק. בסרטון נראה פרוטסביץ' טוען כי אין לו בעיות בריאות וכי הוא "ממשיך לשתף פעולה עם החקירה ולהודות בארגון התפרעויות המוניות".

"אחר הצהריים טובים, שמי הוא רומן פרטוסביץ'. אתמול נעצרתי על ידי אנשי משרד הפנים בשדה התעופה הבינלאומי של מינסק", אמר. "כעת אני מוחזק בכלא מספר 1 במינסק. אני יכול להצהיר שאין לי בעיות בריאות, כולל עם הלב שלי או איברים אחרים, הגישה של העובדים כלפיי היא נכונה ככל האפשר ובהתאם לחוק. אני גם ממשיך לשתף פעולה עם החקירה ולתת הודאות על העובדה של ארגון התפרעויות המוניות במינסק".

כזכור, מוקדם יותר הערב דווח כי משפחתו של פרוטסביץ' טוענת שהוא מאושפז במצב אנוש בבית החולים. טדאוש גיצ'ן, עורך ערוץ הטלגרם נקסטה שהוקם על ידי פרוטסביץ', דיווח כי אמו של העיתונאי סיפרה כי הוא "בבית החולים במצב קריטי בשל מחלת לב". עדיין אין אישור נוסף לדיווח. 

קודם לכן, אמר אביו של הבלוגר, דמיטרי פרוטסביץ', כי הוא חושש שבנו, שהרשויות בבלארוס הגדירו כטרוריסט בשל ארגון הפגנות בלתי חוקיות, יעבור עינויים במעצר. "אנחנו בהלם, באמת כואבים ומדוכאים ממה שהתרחש", אמר לבי-בי-סי. "אבל אנחנו לא יכולים לאפשר לזה להסתיים ללא עונש".

בנוסף, לפי גיצ'ן, לפני שלושה ימים דווח כי מתנגד משטר אחר שהיה כלוא, ויטולד אשורוק, גם מת בשל "מחלת לב" וכי רשויות הכלא סירבו להעביר את גופתו למשפחה.

בתוך כך, מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, הביע הערב תמיכה בחקירה עצמאית של נסיבות הנחתת מטוס ריינאייר אתמול. גם דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, קראה לחקירה בינלאומית של הפרשה וכינתה את האירוע "התגרות בוטה בשלום ובביטחון הבינלאומיים מצד המשטר".

נשיא בלארוס אלכנסדר לוקשנקו (צילום: Sergei Gapon/Pool via REUTERS)
נשיא בלארוס אלכנסדר לוקשנקו (צילום: Sergei Gapon/Pool via REUTERS)

דובר חמאס, פאוזי ברהום, הכחיש הערב את הטענות. "אנחנו לא מתעסקים בשיטות האלה, שעלולות להיות פעולות של גורמים חשודים שמנסים להציג את חמאס באור שטני ולפגוע בסימפטיה העולמית כלפי העם הפלסטיני וההתנגדות הלגיטימית שלו", אמר לסוכנות רויטרס.

בתוך כך, שר החוץ של בלארוס, אולדזימיר מאקיי, הודיע כי שגריר לטביה במינסק ונדרש לעזוב את המדינה בתוך 24 שעות ויתר אנשי הצוות קיבלו 48 שעות לעזוב את בלארוס. מדובר בצעד תגובה אחרי שראש עיריית ריגה, מרטינס סטקיס, הורה היום להחליף את דגל בלארוס עם דגל האופוזיציה באליפות העולם בהוקי קרח שנערכת בלטביה.  "זה ונדליזם ממלכתי", האשים מאקיי.