ממשל ביידן מתכוון להכניס לרשימה שחורה יותר מעשר חברות סיניות, בעקבות הפרות לכאורה של זכויות אדם בסין, כך דווח היום (שישי) ברויטרס. לפי הדיווח, הסנקציות הכלכליות באות בתגובה להפרות זכויות אדם וטכנולוגיות מעקב שנעשו במחוז שינג'יאנג שבמדינה. 

פעולה זו של מחלקת המסחר של ארצות הברית מגיעה לאחר בחודש שעבר נוספו חמש חברות לרשימה השחורה של הישויות הסיניות, ששמן נקשר להאשמות על עבודות כפיה באזור שינג'יאנג. 

סין מצדה, הכחישה את הטענות נגדה על כל שמפרה זכויות אדם ומעבידה בכפייה בני אדם במחוז ואמרה כי מדיניותה באה על מנת לדכא ניסינות לפעולות טרור של גורמים דתיים קיצוניים, על רקע היחסים המתוחים בין בני ההאן והמיעוט האויגורי במדינה. 

לפני כחודש, ביידן המשיך מהלך של קודמו בתפקיד דונלד טראמפ וחתם על צו האוסר השקעות מצדן של חברות אמריקאיות בעשרות חברות סיניות, שעיסוקן בתחומים צבאיים ובטכנולוגיות מעקב. 

הצו יכנס לתוקפו בשני באוגוסט השנה, ויכלול 59 חברות, בהן ענקית התקשורת Huawei. רשימת החברות המלאה צפויה להתעדכן בהמשך. תחת הצו החדש, לא תתאפשר למשקיעים אמריקאים רכישת ניירות ערך מחברות, בהם תאגיד הגרעין הסיני.

רשימת החברות שקדמה לזו הנוכחית, כללה 31 חברות טכנולוגיית מעקב, ונועדה להבטיח שאמריקאים לא יממנו את התעשייה הצבאית בסין, כך על פי גורם בבית הלבן. הגורם אמר כי "האיסור כוון נגד חברות אלו על מנת למקסם את השפעת הסנקציות, בעוד הנזק בשוק הגלובלי הוא מזערי. מהבית הלבן נמסר כי בחודשים הקרובים יתווספו חברות נוספות לצו הביצועי החדש.

חברת Huawei התייחסה לכך בעבר וטענה כי הסנקציות שהוטלו נגדה על ידי ארצות הברית בשנת 2019, השפיעו רבות על עסקיה. בארצות הברית טענו כי הצעד נגד החברה נבע מחשש לסכנה ביטחונית, כאשר ביולי האחרון, גם בבריטניה הכריזו על הפסקת עבודה מול החברה הסינית.

דובר משרד החוץ הסיני הודיע כי תנתן על כך תגובה ואמר כי "סין תנקוט באמצעים הדרושים לשמירה על זכויותיה הלגיטימיות כמו גם האינטרסים שלה ושל מפעליה, בהתאם לחוק".

כזכור, עם תחילת כהונתו של הנשיא ביידן בחודש ינואר האחרון, סין הכריזה כי תטיל סנקציות רחבות על דמויות מרכזיות בממשל טראמפ. הדמות הבולטת ביותר ברשימה הייתה כנראה מייק פומפאו, שהיה מזכיר המדינה האמריקאי. סין הכריזה על הטלת הסנקציות דקות ספורות לאחר שג'ו ביידן הושבע באופן רשמי לתפקיד הנשיא ה-46 של ארצות הברית.