הפיגוע הקטלני בקאבול: בריטניה השלימה היום (שבת) את פינוי כל האזרחים שלה מאפגניסטן. אתמול נכנסה בריטניה לשלבי הפינוי האחרונים בבירה קאבול וקראה לאנשים שלא להגיע עוד לנמל התעופה. "אנחנו מצטערים שלא הצלחנו לפנות את כולם", אמר מזכיר ההגנה הבריטי, בן וולאס.  

ביום חמישי האחרון מסר משרד הבריאות של הממלכה המאוחדת כי למעלה מ-13 אלף בני אדם פונו על ידי הכוחות הבריטים מקאבול במסגרת מבצע "פיטינג" שהחל ב-13 באוגוסט. מזכיר ההגנה ציין כי כ-8,000 מהאפגנים שפונו זכאים לתוכנית רילוקיישן בבריטניה, רובם כאלה שעבדו עבור הממשל הבריטי ובעלי דרכונים בריטים. 

 וולאס אמר לתוכנית הבוקר של BBC כי "כמה מהאנשים ישארו מאחור, אך המבצע היה 'הישג יוצא דופן בסביבה עוינת מאוד'". לדבריו, בין שמונה לתשע טיסות נוספות יגיעו לנמל התעופה על מנת לפנות כ-1,000 בני אדם שנותרו שם. כמו כן, מזכיר ההגנה לא ציין מתי יעזבו החיילים הבריטים את המדינה, אולם לדבריו זה עשוי לקרות עוד לפני השלמת הנסיגה האמריקאית ב-31 באוגוסט. 

בכירים אפגנים עדכנו אתמול כי מניין ההרוגים בפיגוע שאירע אמש בסמוך לנמל התעופה, עלה ל-170. אותם גורמים ציינו כי מספר ההרוגים בפועל עשוי להיות גבוה עשוי להיות גבוה אף יותר, זאת בעקבות הכאוס בהליך הפינוי. בנוסף, במתקפה נפצעו מעל ל-180 בני אדם.

בכירים במדינה, לצד בכירים אמריקאים מסרו קודם לכן, כי בפיגוע הכפול נהרגו לפחות 13 חיילים אמריקאים, במה שכונה היום הקטלני ביותר של כוחות כוחות ארה"ב באפגניסטן מאז קיץ 2011. 

מוקדם יותר עדכן הפנטגון כי מבצעי הפיגוע הם שני מחבלים מתאבדים שלפי, אשר לפי ההערכות חברים בארגון המדינה האיסלאמית (דאעש). בכיר בצבא האמריקאי הדגיש כי דעאש לא ימנע מארה"ב לבצע את משימתה והעריך כי צפויות מתקפות נוספות. "ארצות הברית מוכנה לפעול כלפי האחראים לפיצוץ בקאבול", הדגיש.

מנהלת עמותת חירום רפואית המסייעת לקורבנות מלחמה, רוזה מיצ'יו, סיפרה לוושינגטון פוסט כי "בית החולים בקאבול כבר היה בתפוסה של 80 אחוז לפי הפיגוע. הוספנו מיטות נוספות על מנת לקלוט את הפצועים הקשים". רכז העמותה, אלברטו, הוסיף: "אלה שהגיעו לבית החולים לא יכלו לדבר, רבים מהם היו מבועתים, מבטם היא ריק. מצבים כאלה ראינו לעיתים רחוקות".

זירת הפיגוע בקאבול (צילום:  WAKIL KOHSAR / Contributor)
זירת הפיגוע בקאבול (צילום: WAKIL KOHSAR / Contributor)


בתוך כך, הטליבאן ביקש מהממשל הטורקי להפעיל את נמל התעופה בקאבול, כך מסר הנשיא הטורקי ארדואן במהלך מסיבת עיתונאים והוסיף כי טרם התקבלה החלטה בנושא. "נקבל החלטה לאחר שהממשל באפגניסטן יהיה ברור".

ארדואן אמר כי התקיימה פגישה עם נציגי הארגון בשגרירות טורקיה בקאבול למשך יותר משלוש שעות והוסיף כי פינוי הכוחות הטורקים מהבירה האפגנית שהחל ביום רביעי האחרון, נמשך. בהמשך גינה גם את מתקפת הטרור.