הרשויות בסודן החרימו והשתלטו על נכסים שהעניק הדיקטטור עומר אל בשאיר לארגון הטרור חמאס בתקופת שלטונו, כך דווח היום (חמישי) בסוכנות הידיעות רויטרס. כזכור, אל בשאיר הודח מתפקידו באפריל 2019, לאחר ששלט במדינה במשך כ-30 שנה. לאחר הדחתו הוא הושם מעצר בית ולאחר מכן הורשע בשחיתות והחזקה בלתי חוקית של מטבע חוץ ונידון לשנתיים מאסר.

בתקופתו של אל בשאיר סודאן היוותה "חממה" לארגוני טרור ותנועות קיצוניות אסלאמיות ביניהן אל-קאעידה ומנהיגה אוסאמה בן לאדן. גם עבור החמאס, המדינה הייתה מקלט עבור פעילים של הארגון ומקום נוח עבור גיוס כספים וניתוב נשק איראני לרצועה. ראש המחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת "אל־אומה" בעזה, ד"ר עדנאן אבו עאמר, אמר כי "החמאס ואיראן נאלצו לחפש חלופות שלא היו קיימות מכיוון שההפיכה במדינה הייתה פתאומית". 

עומר אל-בשיר (צילום: ASHRAF SHAZLY/AFP via Getty Images)
עומר אל-בשיר (צילום: ASHRAF SHAZLY/AFP via Getty Images)


כזכור, בשנת 2014 תפסו לוחמי שייטת 13 ושייטת ספינות הטילים של חיל הים הישראלי את אוניית המשא קלוס סי שניסתה להבריח מאיראן אמצעי לחימה לארגוני הטרור ברצועה. האוניה נתפסה בעת שהייתה בדרכה לנמל פורט סודאן, בלב ים סמוך לגבול שבין סודאן לאריתריאה. על סיפונה נמצאו בין היתר רקטות קרקע-קרקע M-302 סוריות ואיראניות בעלות טווח של יותר ממאה קילומטרים.

אוניית הקלוס סי (צילום: JACK GUEZ/AFP via Getty Images)
אוניית הקלוס סי (צילום: JACK GUEZ/AFP via Getty Images)


לדברי גורמים המעורבים בפרטי האירוע, בין הנכסים שהוחרמו היו דירות ונכסי נדל"ן, מניות, מלון "במקום מרכזי בעיר הבירה חרטום", תחנת טלוויזיה ויותר ממיליון דונם של שטחים חקלאים. גורם מודיעיני בכיר אמר שלאורך השנים נעשו טכניקות הדומות לטכניקות הקיימות בפשע המאורגן. בראש חברות עמדו בעלי מניות נאמנים, שכר הדירה נאסף במזומן והעברות נעשו באמצעות לשכות חליפין.

דובר ארגון הטרור, סאמי אבו זוהרי, הכחיש ברויטרס כי לחמאס ישנם השקעות בסודאן, אך הודה כי השינוי הפוליטי במדינה השפיע. "לרוע המזל היו כמה צעדים שהחלישו את החמאס במדינה והגבילו את הקשרים הפוליטים". 

כזכור, ב-23 לאוקטובר אשתקד חתמו סודאן וישראל על הסכם לנורמליזציה וסיום מצב המלחמה, וב-6 בינואר 2021 הצטרפה סודאן להסכמי אברהם. דיפלומט אמריקאי בכיר לשעבר אמר כי "השבתת החמאס בסודאן היתה במוקד המשא ומתן בחרטום. התעקשנו על כך".