גורם בכיר בצפון קוריאה אמר במהלך ראיון לטלוויזיה הממלכתית במדינה כי "הקריאה של דרום קוריאה לסיים באופן רשמי את מלחמת קוריאה היא מוקדמת מדי, אך הדלת לדיאלוג פתוחה אם היא תפסיק אם הסטנדרטים הכפולים והמדיניות העוינת שלה", כך דווח היום (שישי) בסוכנות הידיעות רויטרס. 

ביום שלישי האחרון, קרא נשיא דרום קוריאה, מון ג'יאה-אין, במהלך נאומו בעצרת האו"ם להגיע לסיום רשמי של מלחמת קוריאה, שהסתיימה ב-1953 רק בהפסקת אש ולא בהסכם שלום. הניסיונות להגיע לסיום רשמי של הקרבות עלו בתוהו, זאת בעקבות סירובה של קוריאה הצפונית לוותר על הנשק הגרעיני. 

"אני קורא לקהילה הבינלאומית לגייס את כוחותיה ולהכריז על סיום המלחמה בחצי האי הקוריאני", אמר ג'יאה-און והציע כי שתי המדינות הקוריאניות, ארה"ב וסין יתכנסו ויכריזו שהלחימה בקוריאה הסתיימה. כמו כן, טען נשיא דרום קוריאה כי הצהרה שכזו תעודד את צפון קוריאה לוותר על הנשק הגרעיני שלה. 

נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'יאה-אין (צילום: AFP)
נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'יאה-אין (צילום: AFP)


קים יו ג'ונג', אחותו של מנהיג צפון קוריאה, קים גו'נג' און, התייחסה להצעתו של ג'יאה-אין ואמרה כי "היא מעניינת ומעוררת הערצה, אך התנאים אינם מתאימים בגלל הסטנדרטים הכפולים, הדעות הקדומות והאיבה של דרום קוריאה. במצב כזה אין היגיון להכריז על סיום המלחמה, דרום קוריאה צריכה לשנות את הגישה שלה ולטפח את התנאים לדיון משמעותי על דרכים לסיים את העימות". 

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמר במהלך נאומו בעצרת האו"ם כי הוא רוצה ש"הדיפלומטיה תפתור את המשבר סביב תוכניות הטילים הגרעינים של צפון קוריאה". מנגד, קוריאה הצפונית דחתה את ההצעה לקיום דיאלוג וראש הסוכנות לאנרגיה אטומית טען כי תוכנית הגרעין הצפון קוריאנית מתקדת במלוא המרץ. 

כזכור, קודמו של ביידן בתפקיד, דונלד טראמפ, ערך מספר שיחות היסטוריות ב-2018 עם המנהיג הצפון קוריאני על מנת לסיים קץ לסכסוך, אולם גם ניסונות אלה לא נשאו פרי, על אף שחתמו על מסמך ההבנות המכיל התחייבות לפירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני, הענקת ערבויות ביטחוניות לקוריאה הצפונית מצד ארה"ב וייסוד מחדש יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות.