למרות הסנקציות האמריקאיות: ונצואלה הסכימה להסכם החלפת נפט עם איראן, כאשר המטען הראשון אמור לעבור בין המדינות כבר השבוע, כך אמרו היום (שבת) מקורבים לעסקה לסוכנות הידיעות רויטרס. 

העסקה בין חברת Petroleos de Venezuela לבין חברת הנפט האיראנית הלאומית (NIOC) מעמיקה את השיתוף הפעולה בין השתיים, בעוד המדינה בדרום אמריקה מבקשת להגביר את יצוא הנפט שלה מול הסנקציות האמריקאיות. 

הגורמים הוסיפו כי הסכם ההחלפה צפוי להימשך שישה חודשים בשלב הראשון שלו, אולם הוא עשוי להיארך. לצד זאת, משרדי הנפט בוונצואלה ואיראן לא הגיבו למידע. 

העסקה עשויה להוות הפרה של הסנקציות האמריקאיות על שתי המדינות, על פי הודעה של משרד האוצר לרויטרס אשר ציינה את צווי ממשלת ארה"ב הקובעים את אמצעי הענישה.

בתוך כך, תוכניות הסנקציות האמריקאיות לא רק אוסרות על אמריקאים לעשות עסקים עם ענפי הנפט באיראן וונצואלה, אלא גם מאיימות להטיל "סנקציות משניות" על כל אדם או גוף שאינו ארה"ב המבצע עסקאות עם חברות הנפט של שתי המדינות. סנקציות משניות יכולות לגרור מגוון עונשים כנגד אלה, כולל ניתוק הגישה למערכת הפיננסית בארה"ב, קנסות או הקפאת נכסים בארה"ב.

"כל עסקאות עם NIOC על ידי אנשים שאינם ארה"ב כפופות בדרך כלל לסנקציות משניות", נמסר ממשרד האוצר בתשובה לשאלה בנוגע לעסקה. עוד נמסר כי היא "שומרת על הסמכות להטיל סנקציות על כל אדם אשר נחוש לפעול עם ענף הנפט של בוונצואלה", אך לא התייחסה במפורש אם העסקה הנוכחית היא הפרת סנקציות.

סנקציות אמריקאיות מיושמות לרוב על פי שיקול הדעת של הממשל. ממשלתו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ תפסה מטעני דלק איראניים בים המיועדים לוונצואלה בשל הפרת סנקציות לכאורה בשנה שעברה, אך הנשיא החדש ג'ו ביידן לא ביצע מהלכים דומים.