בית המשפט העליון בעיראק הוציא היום (ראשון) צווי מעצר נגד בכירים במדינה שנפגשו בסוף השבוע בכינוס בעיר ארביל, בירת חבל כורדיסטן, וקראו לעיראק להצטרף ליוזמת הסכמי אברהם ולכונן יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל. על פי סעיף 201 בחוק העונשין בעיראק, "אדם או גוף המקדם 'עקרונות ציוניים', מזוהה עם מוסדותיה, מסייע לה כלכלית או מוסרית, או פועל בכל דרך להשגת מטרותיה דינו מוות".

כזכור, המשתתפים בכנס הצהירו כי ייפגשו עם ישראלים, למרות החוק האוסר על קשרים בין עיראקים לישראלים. סאהר אל־טאי, המשמשת כראש מחלקת המחקר במשרד התרבות העיראקי, קראה את הצהרת הסיכום שבה נאמר: "כשם שהסכמים אלה הביאו ליחסים דיפלומטיים עם ישראל, גם אנחנו רוצים יחסים נורמליים איתה. לשום כוח, מקומי או זר, אין זכות למנוע קריאה זו".

מבין מקבלי צווי המעצר, הפוליטיקאי וחבר הפרלמנט העיראקי לשעבר, מיתאל אל-לוסי שנחשב לאחד התומכים הבולטים לשלום ונורמליזציה עם ישראל.

אל-לוסי טען בראיון לחברת הטלוויזיה RT כי לא היה בכינוס, אך תקף את ההחלטה: "אני עצוב שהמדינה העיראקית מתנהלת לפי הגחמות האיראניות והאיומים של משמרות המהפכה. הוצאת צווי המעצר הם פשע נגד עיראק וחוקיה, האמורים להבטיח זכויות אדם וזכות לחופש הדעה, התקשורת והפולחן. אני קורא לשלום ואיומי המיליציה לא יעצרו אותי". 

כמו כן, גם ראש התנועה הפוליטית "התעוררות עיראק", ויסאם אל הארדן, שקרא לנורמליזציה, הוא מבין מקבלי צווי המעצר. אל הארדן פרסם במקביל מאמר דעה בו הדגיש את התרומה העצומה של יהדות עיראק לבניית המדינה ואת האובדן שהותירה לאחר עזיבתו.בין היתר כתב: “המעשה הידוע לשמצה ביותר בטרגדיה זו היה גירוש המוני וגירוש רוב האוכלוסייה היהודית בעיראק, קהילה בת 2,600 שנות היסטוריה, באמצע המאה ה-20.”

אל הארדן קרא לחידוש הקשרים עם יהדות עיראק בישראל ובמקומות נוספים בעולם. לדבריו, הכינוס הוא רק השלב הראשון ובהמשך יתקיימו גם מגעים ישירים עם בכירים בישראל. “לאף כוח, חיצוני או פנימי, אין זכות למנוע מאיתנו להתקדם. חוקי האנטי-נורמליזציה של עיראק, שמפלילים כל קשר אזרחי בין ערבים לישראלים, הם בושה מוסרית”, כתב אל הארדן. 



מארגן הכינוס יוסף בראודה, יהודי יוצא עיראק, העומד בראש "המרכז לתקשורת שלום" שמושבו בארה"ב, אמר כי המשתתפים הם מנהיגי שבטים, אנשי צבא, אינטלקטואלים וסופרים, שהגיעו משישה מחוזות: בגדד, מוסול, סאלחדין, אל־ענבר, דיאלה ובבל. הגנרל אמיר אל־ג'אבורי, שהשתתף בנסיון הפוטש נגד סדאם חוסיין ב־1989, אמר: "על כל צאצאי אברהם מוטלת האחריות להשלים את הדרך שסלל לשלום בין הדתות". 

כנס הנורמליזציה בעיראק (צילום: SAFIN HAMED/AFP via Getty Images)
כנס הנורמליזציה בעיראק (צילום: SAFIN HAMED/AFP via Getty Images)


ראש הממשלה נפתלי בנט הגיב לכינוס ואמר אתמול: "מאות אנשי ציבור עיראקים, סונים ושיעים התכנסו כדי לקרוא לשלום עם ישראל. זוהי קריאה שבאה מלמטה ולא מלמעלה. מהעם ולא מהממשלה. חשובה במיוחד ההכרה בעוול ההיסטורי שנעשה ליהודי עיראק. מדינת ישראל מושיטה לכם את ידה לשלום בחזרה". 

עם זאת, ממשלת עיראק הצהירה כי הכינוס אינו חוקי ו"אינו מייצג את דעת הקהל בקרב תושבי הערים שהמשתתפים התיימרו לדבר בשמם". גם משרד הפנים של הממשלה הכורדית בעיראק גינה את הכנס וטען כי "'פגישת השלום' התקיימה ללא ידיעתנו, אישורנו או השתתפותנו. הפגישה אינה מבטאת בשום צורה את עמדתה של הממשלה". כמו כן, המשרד הודיע כי יינקטו הצעדים הנדרשים כדי למנוע פגישות כאלה בעתיד.