איראן דחתה היום (שלישי) את בקשת ארצות הברית להעניק לפקחי האו"ם גישה לאתרים הגרעינים, כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס. גורמים באיראן אמרו כי "וושינגטון לא יכולה לדרוש לבצע בדיקות מבלי לגנות את המתקפות על המתקנים". ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית באיראן, מוחמד אסלאמי, אמר כי "מדינות שלא גינו פעולות טרור נגד איראן לא יכולות לבקר את אופן הבדיקות במפעלים". 

כזכור, ביום שני האחרון ארה"ב העבירה מסר לאיראן לפיו היא חייבת לאפשר לסוכנות לאנרגיה האטומית (סבא"א) להתקין מחדש מצלמות במפעל לייצור צנטריפוגות בעיר קראג' כפי שהוסכם החודש, ולא - היא תיאלץ להתמודד עם פעולה דיפלומטית. "אנו קוראים לאיראן לספק לסבא"א את הגישה הדרושה ללא דיחוי נוסף", נאמר בהצהרה שמסרה ארה"ב למועצת המנהלים של הסוכנות. "אם איראן לא תעשה זאת, אנו נתייעץ מקרוב עם חברי דירקטוריון אחרים בימים הקרובים בנוגע לתגובה הולמת".

מסר זה מגיע לאחר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הודיעה יום קודם לכן כי "איראן לא מקיימת את ההסכם איתנו באופן מלא".  זאת, ברקע הדיווחים כי איראן מנעה גישה של פקחים למפעל לייצור צנטריפוגות במדינה. לדברי סבא"א, איראן לא הצליחה למלא את כל התנאים אליהם התחייבה לפני שבועיים, כאשר התירה לפקחי הסוכנות לבחון את הציוד הגרעיני במדינה. 

סבא"א ציינה כי איראן אפשרה לפקחי הסוכנות להחליף כרטיסי זיכרון ברוב הציוד האיראני, כפי שסוכם, אך לא אפשרה לבצע זאת במפעל לייצור רכיבי צנטריפוגות בעיר קראג'. "החלטתה של ​​איראן שלא לאפשר גישה למפעל בקראג' מנוגדת לתנאים המוסכמים של ההצהרה המשותפת שפורסמה ב-12 בספטמבר", נמסר מטעם סבא"א. 

מוחמד זריף ורפאל גרוסי בטהרן (צילום: רויטרס)
מוחמד זריף ורפאל גרוסי בטהרן (צילום: רויטרס)


קודם לכן, דווח בוול סטריט ג'ורנל כי איראן מנעה גישה של פקחים למפעל לייצור צנטריפוגות בעיר קראג'. על פי הדיווח, מדובר בחידוש גישה לפיה תיאסר גישה לאתרים הקשורים לגרעין. מדובר במיקום בו אירעה תקיפה בחודש יוני האחרון, בה האשימה איראן את ישראל. 

עוד עולה מהדיווח, כי בכוונת האיראנים לנמק את הסיבה לסגירת הגישה בבעיות בטיחות או כי הם עדיין עוסקים באיסוף עדויות משפטיות באתר. למעשה הגישה לאתר בחודשים האחרונים הייתה לכדי החלפת ותיקון המצלמות במקום כחלק מההסכם עם סבא"א. השאלה הנשאלת כרגע היא האם הסוגיה תזכה לסעיף סדר יום נפרד משלה בוועידה של הסוכנות אשר צפויה להתחיל מחר. 

סוכנות הידיעות הרשמית של איראן, IRNA, דיווחה בשבוע שעבר כי שיחות הגרעין עם המעצמות יחודשו בשבועות הקרובים. "כל פגישה מצריכה שיתוף פעולה מקדים והכנות. השיחות בווינה יחודשו בקרוב, בשבועות הקרובים", כך אמר דובר משרד החוץ המקומי, סעיד חטיבזאדה.

במקביל לכך, במהלך האספה הכללית של האו"ם, הבהיר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן: "אנו מחויבים למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. מעוניינים בפתרון דיפלומטי. מוכנים לחזור להסכם הגרעין אם איראן תעשה זאת גם כן".