מנהיג האיחוד הנוצרי-דמוקרטי (CDU) בגרמניה, ארמין לאשט, הצהיר לאחר פרסום מדגמי הבחירות שלשום כי הוא מתכוון לנסות ולהקים קואליציה חדשה על אף שהמפלגה סיימה עם התוצאה הגרועה בתולדותיה, אולם בכירים במפלגה יירטו היום את הרעיון והבהירו כי הסוציאל-דמוקרטים הם שזכו במנדט הציבורי וזכאים להקים קואליציה.

על אף שהאיחוד הנוצרי-דמוקרטי ומפלגת האחות, האיחוד הסוציאל-נוצרי של בוואריה, שהנהיגו את המדינה תחת הקנצלרית היוצאת אנגלה מרקל במשך 16 שנה, הגיעו רק למקום השני עם 24.1 אחוז, הבהיר לאשט כי הוא רוצה להקים קואליציה עם הירוקים ועם המפלגה הדמוקרטית החופשית הליברלית.

אולם התמיכה הציבורית הנמוכה ביותר בתולדות המפלגה הגבירה את קולות הביקורת נגד לאשט, בעיקר מצד מפלגת האחות הבווארית, שם הציעו כי מנהיג המפלגה, מרקוס זדר, שהפסיד ללאשט בהתמודדות על המועמדות לתפקיד הקנצלר, צריך להחליף את לאשט.

זדר עצמו הבהיר היום כי אין מקום כרגע לניסיון של האיחוד להקים קואליציה וכי המנדט הראשון צריך ללכת למנהיג הסוציאל-דמוקרטים, אולף שולץ. "לשולץ יש את הסיכוי הטוב ביותר להיות קנצלר", הודה המנהיג הבווארי שקרא לכבד את תוצאות הבחירות ולהכיר בכך שמפלגת השלטון היוצאת לא קיבלה את המנדט מהמצביעים. "אנחנו צריכים להיות מוכנים לשיחות, אבל לא ננסה להקים ממשלה בכל מחיר", ציין.

גם בכירים נוספים במפלגה שפכו מים קרים על הרעיון של הקמת קואליציה חדשה. מנהיג האיחוד הנוצרי-דמוקרטי במדינת ברנדנבורג, מייקל סטבגן, אמר כי אין סיכוי להרכבת קואליציית "ג'מייקה" עם הירוקים והליברלים. "זו התוצאה הגרועה בהיסטוריה שלנו", אמר. "אנחנו צריכים להכיר בכך, עד כה שזה כואב".

בתוך כך, הסוציאליסטים מתכננים לפתוח בשיחות ראשוניות עם הירוקים ועם הליברלים כבר השבוע, מתוך הכרה כי המשא ומתן צפוי להיות ממושך בשל חילוקי הדעות האידיאולוגיים בין השותפות האפשריות. יו"ר הסיעה, רולף מוזניך, ציין כי השיחות צריכות להתנהל מאחורי דלתיים סגורות כדי לאפשר לצדדים להתמקד במשא ומתן, עמדה שהביעו גם מנהיגי שתי המפלגות האחרות.